<< Klikněte pro zobrazení obsahu >> [Úvodní stránka] Organizační část > Činnost a jednání povodňové komise > Činnost PK při jednotlivých SPA |
Povodňová komise města zahajuje v základním rozsahu činnost při 2. stupni povodňové aktivity, a to zahájením činnosti hlídkové a hlásné povodňové služby dle povodňového plánu. Do dosažení a vyhlášení 2. SPA provádí hlídkovou službu s navazujícím vyrozumíváním pracovník Městského úřadu Nové Sedlo nebo pověřený strážník Městské policie.
Vyhlášení 2. a 3. SPA a dalších informací o vývoji povodňové situace zajišťuje povodňová komise města Nové Sedlo pomocí městského bezdrátového rozhlasu, hlídkové služby (pomocí megafonu), případně pomocí sirény a mobilních telefonů.
•prověření spojení na předpovědní a hlásnou službu, na správce vodních toků a Sokolovskou uhelnou, právní nástupce, a.s.;
•prověření spojení a vyrozumění PK Vintířov (dbf), Chodov (dbf), Loket (dbf) a ORP Sokolov (dbf);
dle potřeby vzájemné pomoci a dle potřeby koordinace dopravy budou kontaktovány i okolní obce hydrologicky s Novým Sedlem nespojené;
•zjištění předpokládaného vývoje hydrometeorologické situace;
•svolání povodňové komise dle uvedeného seznamu (případně jen její části);
•nastavení směn hlídkové služby;
•vydávání varovných zpráv a informování občanů a vlastníků nemovitostí ve správním území obce (veřejným rozhlasem, kriticky ohroženým nemovitostem telefonicky nebo osobně);
•informování firem v ohroženém území (veřejným rozhlasem, telefonem);
•uvedení sil a prostředků k zabezpečovacím a záchranným pracím do stavu pohotovosti a nasazení sil a prostředků dle konkrétní situace;
▪vyžádání pomoci u právnických a fyzických osob;
▪vyžádání pomoci u KOPIS HZS prostřednictvím ORP Sokolov;
•vyzvání občanů k ukotvení odplavitelného materiálu a odstranění (nebo alespoň ukotvení) lávek přes vodní toky;
•provádění dokumentačních prací;
•zapisování do povodňové knihy (zápisy informací, telefonátů a rozhodnutí PK).
•prověření spojení na předpovědní a hlásnou službu, na správce vodních toků a Sokolovskou uhelnou, právní nástupce, a.s.;
•prověření spojení a vyrozumění
PK Vintířov (dbf), Chodov (dbf), Loket (dbf) a ORP Sokolov (dbf);
dle potřeby vzájemné pomoci a dle potřeby koordinace dopravy budou kontaktovány i okolní obce hydrologicky s Novým Sedlem nespojené;
•zjištění předpokládaného vývoje hydrometeorologické situace;
•vydávání varovných zpráv a informování občanů a vlastníků nemovitostí ve správním území města (veřejným rozhlasem, kriticky ohroženým nemovitostem telefonicky nebo osobně);
•informování firem v ohroženém území (veřejným rozhlasem, telefonem, megafonem);
•pokračování v zabezpečovacích, případně záchranných pracích;
•aktivace evakuačních prostor v případě nařízené evakuace nebo v případě negativní srážkové prognózy;
•nařízení evakuace včetně informování občanů o místech shromáždění a místě přijímacího střediska;
•případné vyžádání pomoci u KOPIS HZS prostřednictvím ORP Sokolov;
•provádění dokumentačních prací;
•zapisování do povodňové knihy (zápisy informací, telefonátů a rozhodnutí PK).
V souvislosti s předpokládaným vývojem povodňové situace aktivuje předseda nebo místopředseda povodňové komise další fyzické a právnické osoby.
Povodňová komise města Nové Sedlo je odpovědná za příjem a předávání informací o vývoji povodňové situace:
•předpovědní a hlásná službě (ČHMÚ Plzeň,VH dispečink Povodí Ohře, státní podnik);
•předávání informací hlídkové služby občanům, firmám a obcím níže na toku, tyto informace je nutno podávat také vodohospodářskému dispečinku Povodí Ohře, státní podnik, jako správci toku a povodí a PK ORP Sokolov;
•prověření připravenosti mechanizačních prostředků a potřebného materiálu (technika, lomový kámen, panely, písek, pytle atd.);
•organizování rozvozu materiálu pro potřeby zabezpečovacích prací ve spolupráci s právnickými osobami.
•Zajištění vozidel obce pro potřeby povodňové komise.
•Zajištění pracovních pomůcek (papír, psací potřeby, kalkulačky atd.).
•Zajištění mobilních telefonů (pro členy povodňové komise).
•Zajištění občerstvení a stravování (pro členy povodňové komise).
•Spolupráce se správci energetických a spojových sítí a pomoc při opravách.
•Monitorování stavu v zásobování vodou.
•Spolupráce s podnikem vodáren.
•Pomoc při zajišťování oprav a nouzové zásobování vodou.
•Monitorování postižených nemovitostí z hlediska zdravotního a hygienického.
•Spolupráce a pomoc orgánům zdravotní a hygienické služby.
•Organizování převozu nemocných a raněných občanů.
•Monitorování průjezdnosti komunikací.
•Organizování objízdných tras z postižených oblastí na obecních komunikacích.
•Spolupráce s Policií ČR a Správou a údržbou silnic Karlovarského kraje při organizování uzavírek a objízdných tras.
•Zajišťování náhradního zásobování potravinami a humanitární pomocí.
•Vyrozumění obyvatel o evakuaci, předání pokynů k zabezpečení objektů.
•Prověření určených evakuačních a přijímacích středisek.
•Zjišťování počtu občanů, které je nutno evakuovat dle evakuačního plánu.
•Zajištění vozidel pro evakuaci mimo území obce.
•Evidence evakuovaných osob.
•V postižených oblastech spolupráce s Policií ČR a Armádou ČR.
•Určení zapisovatele do povodňové knihy, nutnost zapisovat veškeré údaje o průběhu povodní, činnosti PK a ostatních účastníků povodňové ochrany, zabezpečovaných záchranných prací apod. včetně časových údajů a jmen;
•Sběr podkladů pro hodnotící zprávu o povodňové situaci a pro dokladování majetkové újmy v důsledku činnosti nebo opatření uložených v době povodně.
•Označování maximálních dosažených hladin (konečné označení dle TNV provede Povodí Ohře, státní podnik)
•Zakreslování rozlivů do map.
•Fotodokumentace nebo video dokumentace povodňové situace.
Dle zákona č. 254/2001 Sb. o vodách, provádějí povodňové zabezpečovací práce správci vodních toků a vlastníci (uživatelé) dotčených objektů podle vlastního posouzení, situace nebo na příkaz povodňové komise města.
•odstraňování překážek z kritických míst vodního toku;
•odstraňování ledových celin a ucpání na vodním toku (propustky);
•ochrana břehů před působením povodňových průtoků;
•opatření proti protržení hrází;
•provizorní uzavírání protržených hrází;
•instalace protipovodňových zábran;
•opatření proti zpětnému vzdutí vody, zejména do kanalizace;
•opatření k omezení znečišťování vody.
Povodňové záchranné práce zajišťuje povodňový orgán ve spolupráci s ostatními účastníky ochrany před povodněmi, zejména složkami IZS.
Každý vlastník nemovitosti, je povinen umožnit vstup (vjezd) na své pozemky a do objektů těm, kteří řídí, koordinují nebo provádějí zabezpečovací práce nebo záchranné práce, přispět na příkaz povodňového orgánu podle svých sil a možností osobní a hmotnou pomocí k ochraně lidských životů a majetku před povodněmi a řídit se příkazy povodňových orgánů zejména:
•poskytnout dopravní a mechanizační prostředky, pohonné hmoty, nářadí a jiné potřebné prostředky;
•odstraňovat překážky, které mohou bránit průtoku a trpět odstraňování staveb nebo jejich častí;
•účastnit se podle svých možností a sil zabezpečovacích a záchranných prací k ochraně před povodněmi.
Majetkovou újmu vzniklou v důsledku nařízení Povodňové komise města Nové Sedlo v době povodně je nutno dokladovat.
stránka c_pk_cinnost_spa.htm aktualizována: 23.06.2025, publikována: 23.06.2025