Přehled záchranných prací >

Krizová opatření

Předchozí  Další

V rámci vyhlášení stavu nebezpečí pro dotčené území Karlovarského kraje hejtman nařizuje:

1.Realizovat krizová opatření ve smyslu ustanovení § 14 krizového zákona:

a)  ukládání pracovní výpomoci,

b)  ukládání povinnosti poskytnout věcné prostředky,

c)  bezodkladné provádění staveb, stavebních prací, terénních úprav nebo odstraňování staveb za účelem zmírnění nebo odvrácení ohrožení.

Ad a) Pracovní výpomoc

Podle § 14 odst. 5, písm. a) zákona č. 240/2000 Sb. ukládá hejtman fyzickým osobám, které jsou státními občany České republiky pracovní výpomoc. Toto opatření se využívá jen v tom rozsahu, který je nezbytný pro překonání krizové situace.

Využití pracovní výpomoci podle písm. a) se omezuje na osoby, které jsou vedeny v seznamu Úřadu práce jako osoby nezaměstnané.

Pracovní výpomoc fyzickým osobám ukládá obec. Po ukončení této povinnosti vydá obec fyzickým osobám potvrzení. Potvrzení obsahuje zejména osobní údaje fyzické osoby, den zahájení a ukončení pracovní výpomoci, počet odpracovaných hodin, druh a místo práce, poučení o náhradě a označení orgánu, který potvrzení vydal.

Osoby, na které se vztahuje pracovní výpomoc, jsou povinny se dostavit neprodleně na obecní úřad podle místa svého trvalého bydliště.

Fyzické osoby, na které se vztahuje pracovní výpomoc, jsou povinny uposlechnout výzvy k zaevidování na stanoveném místě z důvodu uložení pracovní výpomoci a vykonání uložené pracovní výpomoci. Osoby, kterým nelze pracovní výpomoc uložit nebo jsou od pracovní výpomoci osvobozeny, mohou poskytnout dobrovolnou pomoc. Vykonávat uloženou pracovní povinnost může fyzická osoba odmítnout, pokud by ohrozila život nebo zdraví vlastní nebo jiných osob, anebo pokud jsou povinnosti jí ukládané v rozporu se zákonem. V případě, že fyzická osoba není schopna ze zdravotních důvodů uloženou pracovní výpomoc konat, doloží tuto skutečnost lékařským posudkem svého obvodního lékaře, který je povinen přednostně provést lékařskou prohlídku příslušné fyzické osoby a posoudit zdravotní způsobilost osoby k předpokládané práci. Úhrada nákladů vynaložených na provedení prohlídky bude vyúčtována k tíži orgánu, který uložil pracovní výpomoc.

Ad b) Povinnost poskytnout věcné prostředky

Povinnost poskytnout věcný prostředek (movité a nemovité věci ve vlastnictví státu, územních samosprávných celků a právnických a fyzických osob nebo jimi poskytované služby) může hejtman uložit právnickým osobám, podnikajícím fyzickým osobám a fyzickým osobám. Při nebezpečí z prodlení je oprávněn tuto povinnost uložit také starosta, který o uložení povinnosti následně informuje hejtmana. Ten kdo uložil povinnost poskytnout věcný prostředek, zabezpečí jeho vrácení tomu, jenž věcný prostředek poskytl a současně mu vydá potvrzení o využití tohoto prostředku. Potvrzení obsahuje zejména údaje o uživateli, popřípadě vlastníkovi věcného prostředku, nezbytné identifikační údaje věcného prostředku, datum a hodinu poskytnutí a vrácení věcného prostředku, stav opotřebení a poškození, poučení o náhradě a označení orgánu, který potvrzení vydal.

Právnické osoby, podnikající fyzické osoby a ostatní fyzické osoby jsou povinny poskytnout požadované věcné prostředky potřebné k řešení krizové situace na výzvu shora uvedených oprávněných orgánů krizového řízení, pokud zvláštní zákon nestanoví jinak. Fyzická osoba bude poučena o možnosti odmítnout poskytnutí požadovaného věcného prostředku, pokud by tím ohrozila život nebo zdraví vlastní nebo jiných osob, anebo pokud jsou povinnosti jí ukládané v rozporu se zákonem.

Ad c)  Bezodkladné  provádění staveb, stavebních prací, terénních úprav nebo odstraňování staveb za  účelem zmírnění nebo odvrácení ohrožení

K realizaci a využití tohoto krizového opatření je nutný předchozí výslovný souhlas a písemný pokyn hejtmana Karlovarského kraje.

2.Realizovat hospodářská opatření pro krizové stavy ve smyslu ustanovení  § 3 a § 4 zákona č. 241/2000 Sb., o hospodářských opatřeních pro krizové stavy a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o HOPKS“):
a)o použití pohotovostní zásoby Správy státních hmotných rezerv uložených ve správním obvodu Karlovarského kraje podle Plánu nezbytných dodávek, při naplnění podmínek stanovených  v ustanovení § 11 odst. 4 zákona o HOPKS, k odvrácení bezprostředního ohrožení života nebo zdraví obyvatel Karlovarského kraje nebo k odvrácení bezprostředně hrozící značné škody rozhoduje krajský úřad.
3.Správní úřady na území Karlovarského kraje realizují opatření ve smyslu ustanovení § 9 odst. 2 krizového zákona:
a)rozhodují o činnostech k řešení krizové situace a ke zmírnění jejích následků;
b)ve své působnosti organizují okamžité opravy nezbytných veřejných zařízení pro přežití obyvatelstva a k zajištění funkčnosti veřejné správy;
c)vytvářejí podmínky pro nouzovou komunikaci ve vztahu k jiným správním úřadům, obcím, právnickým a fyzickým osobám.
4.Starostové (primátoři) dotčených obcí s rozšířenou působností konkretizují uvedená krizová opatření pro  správní obvod obce s rozšířenou působností.
5.Orgány dotčených obcí zajišťují provedení uvedených krizových opatření v podmínkách obce, v případě potřeby k tomuto mohou vydat nařízení obce. Náklady na provedení krizových opatření stanovených obcí uhradí obce z obecního rozpočtu.
6.Starostové (primátoři) dotčených obcí zabezpečují provedení opatření ve smyslu ustanovení § 23 odst. 1 krizového zákona:
a)zabezpečují varování osob nacházejících se na území obce před hrozícím nebezpečím;
b)nařizují a organizují evakuaci osob z ohroženého území obce;
c)organizují činnost obce v podmínkách nouzového přežití obyvatel obce;
d)žádají právnické a fyzické osoby o poskytnutí dobrovolné pomoci;
e)plní úkoly a opatření uvedené v krizovém plánu kraje a rozpracovaných úkolech krizového plánu kraje na podmínky obcí s rozšířenou působností;
f)zajišťují organizaci dalších nezbytných opatření.