Provozní a manipulační řád

Předchozí  Další

Obecná opatření

Obsluha vodního díla okamžitě podá zprávu o všech jevech, které by mohly být příčinou mimořádné manipulace, příp. zprávu o provedené mimořádné manipulaci. Vodohospodářský dispečink v případě potřeby vyrozumí příslušné vodoprávní úřady (případně povodňové komise). Za mimořádné manipulace se nepovažují manipulace z provozních důvodů (např. při proplachování, funkčních zkouškách atd.) a manipulace prováděné na podkladě požadavků organizace provádějící pozorování a měření.

 

Opatření na ochranu před povodněmi, hlášení velkých vod

Ochrana před povodněmi

Všeobecné povinnosti orgánů, organizací a fyzických a právnických osob při ochraně před povodněmi stanoví zákon č. 254/2001 Sb. o vodách platný od 1.1.2002, který bude následně doplněn prováděcími předpisy a vyhláškami.

 

Havárie, poruchy a opravy výpustných zařízení

Rozsah povinností spojených s provozem, kontrolou a údržbou vodního díla je uveden v provozním řádu VD, Programu TBD a ostatních dokumentech.

 

Ohrožení bezpečnosti vodního díla

K posouzení skutečností, rozhodujících o funkci a bezpečnosti VD na základě pozorovaných a měřených jevů slouží platný Program technickobezpečnostního dohledu na vodním díle.

Při ohrožení bezpečnosti VD se manipuluje ve smyslu ust. C.

Za mimořádné události na VD, nepředvídané manipulačním řádem, se pokládá zejména:

katastrofální povodně s nižší četností výskytu než Q100
ohrožení bezpečnosti vodního díla
ohrožení životů
havarijní zhoršení jakosti vody

Za mimořádných událostí, nepředvídaných manipulačním řádem, rozhoduje o způsobu manipulace:

nehrozí-li nebezpečí z prodlení - provozovatel vodního díla (vodohospodářský dispečink a řídící orgány podniku a závodu) po dohodě s hlavními pracovníky TBD a po dohodě s příslušným vodoprávním úřadem
hrozí-li nebezpečí z prodlení - manipulaci provede obsluha vodního díla tak, aby podle svých znalostí a možností omezila hrozící nebezpečí a snížila škody na nejmenší míru, o provedených opatřeních neprodleně informuje vodohospodářský dispečink, hlavní pracovníky TBD a ostatní složky ve smyslu předchozích ustanovení.

Na území zasaženém průtokovou (průlomovou) vlnou při vzniku zvláštní povodně je nutné v co nejkratší době vyhlásit stav nebezpečí a zahájit všemi dostupnými silami a prostředky záchranné a likvidační práce  a ochranu obyvatelstva. 

Záchranné práce

Představují soubor činností k odvrácení nebo omezení bezprostředního působení rizik vzniklých mimořádnou událostí, zejména ve vztahu  k ohrožení života, zdraví, majetku nebo životního prostředí, a vedoucí k přerušení jejich příčin.

Likvidační práce

Představují soubor činností k odstranění následků způsobených mimořádnou událostí.

Ochrana obyvatelstva

Je plnění úkolů civilní ochrany, zejména varování, evakuace, ukrytí, nouzové přežití obyvatelstva a další opatření k zabezpečení  ochrany  jeho života, zdraví a majetku. Ukrytí se při zvláštní povodni zásadně neprovádí.

Obnova základních funkcí v postiženém území

Bezprostředně na záchranné a likvidační práce a zajištění ochrany obyvatelstva musí navazovat obnova základních funkcí v postiženém území.  Kraj, v jehož územním obvodu došlo k narušení základních funkcí  v  důsledku  zvláštní povodně,  v  přenesené  působnosti  vypracuje přehled o předběžném odhadu nákladů na obnovu majetku sloužícího k zabezpečení  základních funkcí v území a předloží jej Ministerstvu pro místní rozvoj.  Při  přípravě  přehledu  si kraj může vyžádat spolupráci pověřeného obecního úřadu, v jehož správním obvodu došlo k narušení základních funkcí. Náležitosti přehledu škod stanovuje vyhláška Ministerstva financí. 

Strategie obnovy území

Ministerstvo pro místní rozvoj ve spolupráci s Ministerstvem financí zpracuje na základě předaných podkladů návrh strategie obnovy území, který obsahuje zejména:

a)  vymezení území, na jehož obnovu může být státní pomoc poskytnuta,

b) cíle, na jejichž zabezpečení může být státní pomoc poskytnuta, včetně stanovení pořadí jejich důležitosti,

c)  určení  ministerstev, která budou o poskytnutí státní  pomoci rozhodovat,

d)  objem finančních prostředků pro ministerstva určená podle písmene c),

e)  formy státní pomoci a v případě, že státní pomoc bude poskytována na základě programů, též vymezení těchto programů a určení správců,

f)  určení ministerstva nebo kraje odpovídajícího za koordinaci činností; pokud je určen ke koordinaci kraj, vykonává ji v přenesené působnosti.

Návrh strategie obnovy území předloží ministr pro místní rozvoj vládě ke schválení. Ministerstva určená  podle písm. c) poskytují státní pomoc pro obnovu  území na základě nařízení vlády.