Rolava ř. km 0,000 – 4,500

<< Klikněte pro zobrazení obsahu >>

 INTERNÍ VERZE  [Úvodní stránka]  Věcná část > Druh a rozsah ohrožení povodní > Přirozená povodeň na tocích >

Rolava ř. km 0,000 – 4,500

Kapacity jednotlivých úseku Rolavy jsou rozdílné.

 

V dolním úseku, od soutoku s Ohří, až po most ve Sokolovské ulici a v úseku cca 170 m nad ním (ř. km 0.290), je koryto Rolavy prakticky kapacitní až do průtoku Q100.


Pravobřežní území od ř. km 0.17 až 0.49 bude při stoletém průtoku zaplaveno. Stoletý povodňový průtok bude do tohoto území natékat zejména v jeho horní partii (ř. km 0,4 až 0,49). Navazující úsek na levém břehu (ř. km 0,46 až 0,64)‑pod silničním mostem u koupaliště v Rybářích‑bude stoletým průtokem take zaplaven.


Koryto v okolí zmíněného mostu u koupaliště v Rybářích a nad ním, až těsně nad jez v Rybářích, úsek ř. km 0,64 až 1,03 je kapacitní i pro Q100. Navazující úsek mezi jezem a silničním mostem v Třeboňské ulici je potencionálně ohrožen průtokem stoletým a pravobřežní inundace i dvacetiletým. Významný je zde zejména levobřežní rozliv pod mostem.


V úseku mezi mostem v Třeboňské ulici a železničním mostem v Rybářích (ř. km 1.370 až 1,604), jehož součástí je i balvanitý skluz v ř. km 1,54, bude docházet k poměrně rozsáhlému levobřežnímu rozlivu za všech tří počítaných povodňových průtoků, tedy už i za velké vody Q5.


Nad železničním mostem v Rybářích bude také za všech tří počítaných průtoků docházet k pravobřežnímu rozlivu do území chatové osady‑délka cca 120 m.


V navazujícím úseku až do ř. km 2,09 je koryto kapacitní pro všechny povodňové průtoky. Od této lokality (ř. km 2,09) až k mostu ve Staré Roli v porcelánce (ř. km 2,506), poblíž železniční stanice Stará Role, bude docházet k pravobřežním rozlivům jak za velké vody Q100, tak i za velké vody Q20.


Další úsek až pod železniční most ve Staré Roli (ř. km 2,506 až cca 2,85), jehož součástí je i silniční most v Nádražní ulici (ř. km 2,74), je opět kapacitní i pro Q100.


Pod železničním mostem ve Staré Roli (ř. km 2,902) bude pravobřežní rozliv za velké vody Q100 a menší rozliv i za velké vody Q20.


Další úsek délky cca 2,7 km, od železničního mostu ve Staré Roli až po silniční mostek u zahrádek nad Starou Rolí (ř. km 4,298) je koryto opět prakticky kapacitní a k žádným významným rozlivům za velkých vod zde docházet nebude. Součástí tohoto úseku je i silniční most v ulici Závodu Míru (ř. km 3,089) a limnigraf v ř. km 3,839.


V posledním úseku nad silničním mostekem u zahrádek až nad jez nad Starou Rolí (úsek 4,298 až 4,514) budou významné pravobřežní rozlivy za všecu tří počítaných průtoků.

 

Uvedený popis kapacit jednotlivých úseků je doplněn následujícím upozorněním.

Chatová a zahrádkářská kolonie na levé straně nad Starou Rolí je sice nad hladinou Q100, ale tento rozdíl není velký. Území je pod úrovní levé břehové hrany, a proto při natečení do tohoto prostoru (např. v důsledku ucpání koryta povodňovými zátarasy) se bude voda obtížně vracet zpět do koryta. Voda by se tak mohla dostat až do centra Staré Role. Další pohyb povodňového proudu v tomto území je obtížné předpovědět, k tomu by bylo potřebné mít k dispozici podrobnější zaměření a výpočet podrobným 1D nebo 2D modelem.

Obdobně nejasná situace je také ve Staré Roli, kde je koryto Rolavy sice kapacitní na Q100, ale je třeba mít na paměti, že centrum Staré Role v levé části inundačního území leží pod hladinou tohoto průtoku. Území by mohlo být zatopeno např. z dešťového oddělovače.

V předmětném úseku se nachází 9 mostních objektů. Některé z nich jsou i za extrémních průtoků plně kapacitníněkteré jsou kapacitní jen částečně (nesplňují noremní požadavek volné rezervy mezi hladinou Q100 a dolní hranou mostovky, která by měla být alespoň 50 cm). Žádný z mostů není ani obtékán, ani přeléván vrchem přes mostovku.


Silniční most v Sokolovské ulici (ř. km 0,112) podle provedených výpočtů nevyhovuje noremní podmínce volné hladiny pod mostovkou, ale je to do značné míry ovlivněno i kalkulovaným dvacetiletým průtokem v Ohři.


Nový silniční most v Rybářích u koupaliště (ř. km 0,69) je plně kapacitní.


Silniční most v Třeboňské ulici v Rybářích (ř. km 1,361) nevyhovuje noremní podmínce volné hladiny při Q100.


Železniční most v Rybářích (ř. km 1,592) je extrémně vysoký a proto I plně kapacitní.


Silniční most ve Staré Roli v porcelánce (ř. km 2,494) nesplňuje podmínku volné hladiny při Q100.


Silniční most v Nádražní ulici ve Staré Roli (ř. km 2,734) je kapacitní pro Q100.


U železničního mostu ve Staré Roli (ř. km 2,904) je hladina Q100 nad spodním okrajem mostovky, hladina Q20 je pod, most plně kapacitní není.


Silniční most ve Staré Roli v ulici Závodu míru (ř. km 3,086) nevyhovuje noremní podmince volné hladiny.


Posledním mostkem je mostek nad Starou Rolí u zahrádek (ř. km 4,293). Je jen částečně kapacitní. Hladina Q100 je nad spodním okrajem mostovky, hladina Q20 již ale do mostovky nezasahuje.


V řešeném úseku se nacházejí ještě 3 jezové objekty. Prvním je jez v Rybářích, v ř. km 1,013. Za povodně Q100 bude mít mírně obtékaný pravobřežní pilíř.


Zbylé dva objekty jsou obtékané inundačním prouděním za všech tří počítaných průtoků. Balvanitý skluz v ř. km 1,54 je obtékán levou inundací, jez nad Starou Rolí, v ř. km 4,496, inundací pravou.


Věcná část > Druh a rozsah ohrožení povodní > Přirozená povodeň na tocích > Rolava ř. km 0,000 – 4,500

   | tisk | nahoru |

stránka b_druh_povoden_toky_rolava_1.htm aktualizována: 19.12.2024, publikována: 20.12.2024