<< Klikněte pro zobrazení obsahu >> INTERNÍ VERZE [Úvodní stránka] Věcná část > Druh a rozsah ohrožení > Přirozená povodeň > Odhad průběhu povodní na páteřních tocích obcí ORP > Přirozená povodeň na toku Stříbrný potok |
(Studie záplavového území toku Stříbrný potok, km 0,000 – 11,205, Vodní cesty, a.s., 2005)
km 11,205 – 9,028 koryto prochází lesním úsekem s nepravidelným příčným řezem.Koryto je však je dost hluboké a k výronům vody na silice II/218 nedochází. Drobnější rozlivy jsou v místech brodů. Množství pláví může vytvořit lokální bariery, při jejichž překonávání nedojde k výrazným rozlivům a vybřežením.
km 9,0283, PF 134 M, profil mostu je velmi malého průřezu, přesto most není zahlcen, je však třeba dbát zvýšené pozornosti na průchod pláví, které by most mohlo snadno zcela zacpat a způsobit tak přeron vody přes silnici II/218. Při průtoku Q5 je most je kapacitní.
km 8,668, PF 124 M, pro tento most platí obdobné varování jako pro most předešlý, před mostem je umístěn spádový stupeň ve velmi malé vzdálenosti před vstupním otvorem mostu a mohlo by tak dojít k jeho ucpání plávím. Při průtoku Q5 je most je kapacitní.
km 7,1557, PF 99 M, most v tomto profilu nebude sice zatopen, ale hladina bude již pouze 25 cm pod mostovkou. Pláví se pravděpodobně zachytí již v dřívějších úsecích, ale i tak je třeba dbát zvýšené pozornosti s ohledem na výšku hladiny.
km 7,000 – 5,900 potok protéká luční nivou, kde dochází k silnému meandrování koryta. Voda se široce vylévá do údolní nivy – na louku, kde vznikají i oddělené proudy.
km 6,600 v tomto profilu odbočuje na pravém břehu náhon, který směřuje k pensionu Filip a zde mizí v zatrubnění. Množství vody v náhonu je stabilně dáno výškou jeho břehových hran.
km 5,5818, PF 79, na pravém břehu odbočuje náhon, který končí před mostem v km 5,3357 PF 74 M. Po rekonstrukci mostu bylo pokračování náhonu přerušeno.
km 5,300 – 5,000 v tomto úseku dochází k rozlivu do ploché údolní nivy. Rozliv náhle končí před vyvýšeninou u bývalé továrny v km 5,010
km 4,8964, PF 67 M, most v tomto profilu nebude přelit, ale hladina je pouze 20 cmpod spodní hranou mostovky.
km 4,1775, PF 56 M, obloukový most nebude zahlcen, ale hladina dosahuje pouze 35 cm pod vrchol klenby.
km 3,9886, PF 51, na levém břehu odbočuje náhon, jehož vtok byl zahrazen hromadou balvanů. Provizorní hráz však bude přelita a kanálem bude proudit stabilní množství vody jež odpovídá výšce jeho břehových hran. Náhon je do koryta zaústěn až v km 3,220. Asi v km 3,650 protéká budovou bývalé továrny, kde byla umístěna malá turbina.
km 2,4165, PF 31 ST, pravý pilíř lávky nad spádovým stupněm u vodárenského odběru je zprava obtékán větší nátrží. Z historických fotografií je patrné, že nátrž se postupně zvětšuje.
km 1,5573, PF 23 J, vlivem velmi nízkého břehu je jez obtékán z pravé strany. Břeh byl lokálně zvýšen navezením betonových bloků, ale k vybřežení teď dochází před těmito bloky. Na levém břehu odbočuje náhon napájený z dnového odběru na přelivné hraně jezu. Náhon je uzavíratelný dřevěným stavítkem. Náhon přibližně v km 1,300 vtéká do ocelového potrubí, které vede do MVE v km 1,150.
km 0,180 na pravém břehu je do potoka zaústěno odpadní potrubí odvodnění vjezdu do podzemních garáží pod městským úřadem. Vlivem zvýšené hladiny v potoce pravděpodobně dojde během zpětného vzdutí k zaplavení vjezdu do garáží a prouděním pod vraty i k rozlivu do samotných garáží. Výška vody ve vjezdu je cca 20 cm. Na výústním potrubí není nasazena zpětná klapka, avšak potrubí může být zaneseno.
Při průtoku pětileté vody Q5 nedojde podél řešené trasy k větším škodám na majetku. Rozlivy vody nezasahují žádné obytné domy, kromě suterénu městského úřadu viz. dále, ani průmyslové objekty. Zatopeny jsou pouze louky a pastviny. Žádné mosty nebudou přelity, pokud nedojde k jejich ucpání plávím.
km 11,205 – 9,028 koryto prochází lesním úsekem s nepravidelným příčným řezem. Koryto je však je dost hluboké a mimo brod v km 10,881 k výronům vody na silnici číslo II/218 nedochází. Drobnější rozlivy jsou v místech brodů. Množství pláví může vytvořit lokální bariery, při jejichž překonávání nedojde k výrazným rozlivům a vybřežením.
km 10,881, PF 166 vlivem velmi nízkého levého břehu dochází k vybřežení a přeronu vody přes vozovku silnice II/218. Voda dále proudí příkopem nalevo od silnice až do cca km 10,650, kde část vody proudí propustkem pod silnicí zpět do koryta, zbývající část vody se vrací do potoka přelitím přes silniciv km 10,590.
km 9,0283, PF 134 M, profil mostu je velmi malého průřezu, přesto most není zahlcen, je však třeba dbát zvýšené pozornosti na průchod pláví, které by most mohlo snadno zcela zacpat a způsobit tak přeron vody přes silnici II/218. Při průtoku Q20 je most je kapacitní.
km 8,668, PF 124 M, pro tento most platí obdobné varování jako pro most předešlý, před mostem je umístěn spádový stupeň ve velmi malé vzdálenosti předvstupním otvorem mostu a mohlo by tak dojít k jeho ucpání plávím. Při průtoku Q20 je most je kapacitní.
km 8,319, PF 117 L, malý průtočný profil pod lávkou vzdouvá vodu, která se přelévá přes příjezdovou cestu k chatě.
km 7,1557, PF 99 M, most v tomto profilu bude již přeléván vrchem. Voda sice nebude masivně zatápět silnici II/218 na pravém břehu, zato však vybřeží na břehu levém, kde může dojít k zatopení objektu. V případě zacpání mostu plávím bude zatopena i samotná silnice.
km 7,000 – 5,900 potok protéká luční nivou, kde dochází k silnému meandrování koryta. Voda se široce vylévá do údolní nivy – na louku, kde vznikají i oddělené proudy.
km 6,600 v tomto profilu odbočuje na pravém břehu náhon, který směřuje k pensionu Filip a zde mizí v zatrubnění. Množství vody v náhonu je stabilně dáno výškou jeho břehových hran.
km 5,9095, PF 82 L, dřevěná lávka od pensionu Filip do lesa bude přelévána a je velmi pravděpodobné její poškození a uvolnění některých jejích částí, které mohou zacpat mostní objekty níže po toku.
km 5,5818, PF 79, na pravém břehu odbočuje náhon, který končí před mostem v km 5,3357 PF 74 M. Po rekonstrukci mostu bylo pokračování náhonu přerušeno.
km 5,300 – 5,000 v tomto úseku dochází k rozlivu do ploché údolní nivy. Rozliv náhle končí před vyvýšeninou u bývalé továrny v km 5,010
km 4,8964, PF 67 M, most v tomto profilu bude přelit, hladina bude cca 50 cm nad vrchem mostovky.
km 4,7283 PF 65, nízký břeh na levém břehu bude přelit a voda bude přelévat místní obslužnou komunikaci. Za silnicí je terén níže a bude zatopen sklep jednoho rekreačního domu. Voda bude dále proudit sníženinou za silnicí až do km 4,620, kde se spojí s hlavním proudem v potoce. Situaciv PF 65 zhoršují i pařezy vyvalené do toku.
km 4,1775, PF 56 M, obloukový most nebude zahlcen, ale hladina dosahuje pouze
18 cm pod vrchol klenby.
km 4,0860 PF 56 M, most silnice II/218 nebude zahlcen, ale hladina dosahuje pouze 35 cm pod spodní hranu mostovky.
km 3,9886, PF 51, na levém břehu odbočuje náhon, jehož vtok byl zahrazen hromadou balvanů. Provizorní hráz však bude přelita a kanálem bude proudit stabilní množství vody jež odpovídá výšce jeho břehových hran. Náhod je do koryta zaústěn až v km 3,220. Asi v km 3,650 protéká budovou bývalé továrny, kde byla umístěna malá turbina.
km 3,360 nad profilem PF 44 bude voda přelévat levý břeh, kde bude natékat do malého bočního rybníčku, množství vody bude větší než dokáže pojmout odpadní potrubí. Dělící hráz bude přelévána vodou proudící zpět do koryta a hrozí tak její protržení, objem rybníčku je však zanedbatelný a jeho protržení tak nezpůsobí pravděpodobně větší škody, neboť pod rybníkem se nachází dlouhá trať s možností transformace vlny.
km 2,4165, PF 31 ST, pravý pilíř lávky nad spádovým stupněm vodárenského odběru je zprava obtékán větší nátrží. Manipulační lávka je přelévána vrchem. Hladina dosahuje k patě čerpací stanice na levém břehu, domek však není zatopen.
km 1,5573, PF 23 J, vlivem velmi nízkého břehu je jez obtékán z pravé strany. Břeh byl lokálně zvýšen navezením betonových bloků, ale k vybřežení teď dochází před těmito bloky. Na levém břehu odbočuje náhon napájený z dnového odběru na přelivné hraně jezu. Náhon je uzavíratelný dřevěným stavítkem. Náhon přibližně v km 1,300 vtéká do ocelového potrubí, které vede do MVE v km 1,150.
km 1,280 na levém břehu dojde k vybřežení. Voda přepadne přes polní cestu a bude proudit bývalým náhonem směrem k MVE až do km 1,190, kde se vrátí zpět do koryta. V náhonu je dnes umístěna ocelová trouba pro MVE.
km 1,010 PF 15 M, most ke garážím bude přeléván. Zvýšení hladina vody se vylije do prostoru garáží na pravém břehu. Většina garáží nebude zatopena.
km 0,180 na pravém břehu je do potoka zaústěno odpadní potrubí odvodnění vjezdu do podzemních garáží pod městským úřadem. Vlivem zvýšené hladiny v potoce pravděpodobně dojde během zpětného vzdutí k zaplavení vjezdu do garáží a prouděním pod vraty i k rozlivu do samotných garáží. Výška vody ve vjezdu je cca 65 cm. Na výústním potrubí není nasazena zpětná klapka, avšak potrubí může být zaneseno.
Při průtoku dvacetileté vody Q20 nedojde podél řešené trasy k větším škodám na majetku. Rozlivy vody nezasahují žádné obytné domy, kromě suterénu městského úřadu a jednoho rekreačního objektu viz. dále, ani průmyslové objekty. Zatopeny jsou pouze louky a pastviny. V horní části dojde k přeronu vody přes silnici II/218.
km 11,205 – 9,028 koryto prochází lesním úsekem s nepravidelným příčným řezem. Koryto je však je dost hluboké a mimo brod v km 10,881 k výronům vody na silnici číslo II/218 nedochází. Drobnější rozlivy jsou v místech brodů. Množství pláví může ytvořit lokální bariery, při jejichž překonávání nedojde k výrazným rozlivům a vybřežením.
km 10,881, PF 166 vlivem velmi nízkého levého břehu dochází k vybřežení a přeronu vody přes vozovku silnice II/218. Voda dále proudí příkopem nalevo od silnice až do cca km 10,650, kde část vody proudí propustkem pod silnicí zpět do koryta, zbývající část vody se vrací do potoka přelitím přes silnici v km 10,590.
km 9,0283, PF 134 M, profil mostu je velmi malého průřezu, přesto most není zahlcen, je však třeba dbát zvýšené pozornosti na průchod pláví, které by most mohlo snadno zcela zacpat a způsobit tak přeron vody přes silnici II/218. Při průtoku Q100 je most je kapacitní. Hladina je 47 cm pod spodem mostovky.
km 8,6708, PF 125 ST, na pravém břehu před spádovým stupněm dojde k vybřežení vody na louku. Voda začne přepadat i přes silnici II/218.
km 8,668, PF 124 M, pro tento most platí obdobné varování jako pro most předešlý,před mostem je umístěn spádový stupeň ve velmi malé vzdálenosti před vstupním otvorem mostu a mohlo by tak dojít k jeho ucpání plávím. Při průtoku Q100 je most je již zahlcen, k přeronu vody vlivem nekapacitníhomostu nedochází.
km 8,319, PF 117 L, malý průtočný profil pod lávkou vzdouvá vodu, která se přelévá přes příjezdovou cestu k chatě. Rozliv je většího rozsahu, avšak zatopena je pouze louka.
km 7,1557, PF 99 M, most v tomto profilu bude přeléván vrchem. Voda bude zatápět i silnici II/218 na pravém břehu a objekty a levém břehu. Výška vody na silnici je cca 30 cm. Asi 30 m za mostem se voda vrací zpět do koryta.
km 7,000 – 5,900 potok protéká luční nivou, kde dochází k silnému meandrování koryta. Voda se široce vylévá do celé údolní nivy – na louku.
km 6,600 v tomto profilu odbočuje na pravém břehu náhon, který směřuje k pensionu Filip a zde mizí v zatrubnění. Množství vody v náhonu je stabilně dáno výškou jeho břehových hran.
km 5,9095, PF 82 L, dřevěná lávka od pensionu Filip do lesa bude přelévána a je velmi pravděpodobné její poškození a uvolnění některých jejích částí, které mohou zacpat mostní objekty níže po toku.
km 5,5818, PF 79, na pravém břehu odbočuje náhon, který končí před mostem v km 5,3357 PF 74 M. Po rekonstrukci mostu bylo pokračování náhonu přerušeno.
km 5,370 na levém břehu dochází k přelití polní cesty a zatopení zahrad za cestou. V případě že budovy v zahradě jsou podsklepené, hrozí zatopení jejich sklepních prostor.
km 5,3357 PF 74 M, most v tomto profilu nebude zahlcen, avšak hladina dosahuje pouze 35 cm pod vrchol klenby.
km 5,300 – 5,000 v tomto úseku dochází k rozlivu do ploché údolní nivy. Rozlivnáhle končí před vyvýšeninou u bývalé továrny v km 5,010
km 4,8964, PF 67 M, most v tomto profilu bude přelit, hladina bude cca 1,4 m nad vrchem mostovky. Vysoké hladině přispívá umístění mostu v sevřeném místě. Vzdutí dosáhne až k domům na levém břehu.
km 4,7283 – 4,6490 PF 65 – 63 M, nízký břeh na levém břehu bude přelit a voda bude přelévat místní obslužnou komunikaci. Za silnicí je terén níže a bude zde zatopen sklep jedno rekreačního domu. Voda bude dále proudit sníženinou za silnicí až do km 4,620, kde se spojí s hlavním proudem v potoce. Most v PF 63 M bude na levé části rovněž přeléván.
km 4,1775, PF 56 M, obloukový most zcela zatopen a přeléván vrchem. Přes most bude proudit asi 50 cm vody. Zpětné vzdutí zatopí pouze podmáčenou údolní nivu.
km 4,0860 PF 56 M, most silnice II/218 bude zahlcen, ale nebude přelit.
km 3,9886, PF 51, na levém břehu odbočuje náhon, jehož vtok byl zahrazen hromadou balvanů. Provizorní hráz však bude přelita a kanálem bude proudit stabilní množství vody jež odpovídá výšce jeho břehových hran. Náhod je do koryta zaústěn až v km 3,220. Asi v km 3,650 protéká budovou bývalé továrny.
km 3,360 nad profilem PF 44 bude voda přelévat levý břeh, kde bude natékat do malého bočního rybníčku, množství vody bude větší než dokáže pojmout odpadní potrubí. Dělící hráz bude přelévána vodou proudící zpět do koryta a hrozí tak její protržení, objem rybníčku je však zanedbatelný a jeho protržení tak nezpůsobí pravděpodobně větší škody, neboť pod rybníkem se nachází dlouhá trať s možností transformace vlny.
km 3,1967, PF 41 M, most v tomto profilu bude zahlcen a obtékán po obou březích. Zpětné vzdutí od mostu zatopí některé budovy na pravém břehu – recepce campu a rovněž část příjezdové komunikace do campu.
km 2,4165, PF 31 ST, pravý pilíř lávky nad spádovým stupněm vodárenského odběru je zprava obtékán větší nátrží. Manipulační lávka je přelévána vrchem. Hladina dosahuje k patě čerpací stanice na levém břehu, domek však není zatopen.
km 1,5573, PF 23 J, vlivem velmi nízkého břehu je jez obtékán z pravé strany. Na levém břehu odbočuje náhon napájený z dnového odběru na přelivné hraně jezu. Náhon je uzavíratelný dřevěným stavítkem. Náhod přibližně v km 1,300 vtéká do ocelového potrubí, které vede do MVE v km 1,150.
km 1,280 na levém břehu dojde k vybřežení. Voda přepadne přes polní cestu a bude proudit bývalým náhonem směrem k MVE až do km 1,190, kde se vrátí zpět do koryta. V náhonu je dnes umístěna ocelová trouba pro MVE.
km 1,010 PF 15 M, most ke garážím bude přeléván. Zvýšení hladina vody se vylije do prostoru garáží na pravém břehu. Většina garáží bude zatopena. Hloubka vody bude okolo 40 cm.
km 0,6532 PF 12 M, silniční most nebude zahlcen, hladina bude dosahovat 32 cm pod spodní hranu mostu.
km 0,600 – 0,6430 za mostem v PF 12 dojde k lokálnímu vybřežení na obou březích. Tento rozliv nezpůsobí žádné škody.
km 0,3950 nízká zeď na levém břehu bude přelita, proud vody pak bude směřovat zástavbou rovnoběžně s tokem. Výška vody bude cca 10 – 20 cm v prohlubních pak asi 40 cm. Voda tak zatopí zejména sklepy případně přízemí pokud jsou v úrovni ulic.
km 0,3370, PF 5 M, most v tomto profilu bude přeléván pouze vodní tříští.
km 0,2499, PF 4 L, lávka pro pěší bude přelévána, voda bude na pravém břehu pokračovat po chodníku až na náměstí před městský úřad. Rozliv pravděpodobně zasáhne i hlavní tepnu Kraslice – Klingenthal II/210, přeron bude pokračovat ke kostelu, kde v ulici za kostelem vznikne jezero o větší hloubce. Voda z náměstí bude odtékat dešťovými vpustmi a po jejich zahlcení přepadem do Stříbrného potoka u mostu silnice II/210 a mostu místní komunikace přes Svatavu. Při rozlivu může dojít k zatopení suterénních prostor městského úřadu, pošty a banky, kam voda nateče sklepními okénky. Přízemí všech budov jsou již dostatečně vysoko nad úrovní náměstí a jejich zatopení tak nehrozí.
km 0,180 hráz na pravém břehu za městským úřadem bude přelita, dojde tak zcela k zatopení vjezdu do garáží pod úřadem a to až do výše okolního terénu.
Při průtoku stoleté vody Q100 dojde podél řešené trasy ke škodám na majetku. Rozlivy vody zasahují zejména v Kraslicích několik obytných domů a budovy městského úřadu a pošty, zatopeny budou zejména suterénní prostory. V horní části toku bude zatopen objekt opuštěné dílny. Dále budou zatopeny louky a pastviny.
stránka b03114_Stribrny_potok.htm aktualizována: 15.11.2022, publikována: 17.12.2024