<< Klikněte pro zobrazení obsahu >> INTERNÍ VERZE [Úvodní stránka] Věcná část > Druh a rozsah ohrožení povodní > Přirozená povodeň na tocích > Černá |
Tento úsek mezi odběrným objektem pro MVE Potůčky III a silničním mostem nad objektem odběru pro MVE Potůčky II se vyznačuje přirozeným korytem procházejícím extravilánem. V této oblasti dochází k rozlivům do přilehlého území při průtoku Q5 lokálně, při Q100 téměř v celém úseku. Vzhledem ke konfiguraci terénu nejsou rozlivy příliš široké.
Tento úsek začíná odběrným objektem pro MVE Potůčky II, kde dochází k rozlivům již od Q5. Pod tímto objektem je tok Černé veden v přirozeném korytě s občasnou stabilizací a úpravou břehů v oblasti objektů a přes areál papírny. Dochází zde k rozlivům, které však nikde nedosahují k zástavbě. V úseku nad železničním mostem dochází k výraznějšímu rozlivu na pravý břeh již při Q5.
V tomto úseku prochází tok Černé intravilánem obce Potůčky. Nad železničním náspem v oblasti levobřežního odbočení náhonu na MVE Potůčky I dochází k vybřežení a k neřízenému nátoku vody do inundačního propustku, kterým je veden náhon. Kapacita náhonu za tělesem železničního náspu je výrazně menší a dochází k odlehčení vody přes pravý břeh zpět do Černé. V této oblasti se nachází zahrádkářská oblast. Poměr rozdělení průtoku nad železničním mostem do koryta a do náhonu pro jednotlivé N-leté vody je uveden v následující tabulce. Tabulka obsahuje i vypočtené hodnoty průtoků, které se z náhonu oddělují zpět do Černé v profilech PF 18, PF 17 a PF 16 a zaplavují zahrádkářskou oblast. Dále už náhonem odtéká pouze nevýznamný průtok daný kapacitou náhonu. Umístění profilů je patrné z výřezu situace se záplavovou čarou pro Q100.
Rozbor dělení průtoků v oblasti náhonu na MVE Potůčky I
Pod železničním mostem dochází k vybřežení při Q100 na zalesněný pravý břeh. Od profilu PF 13 až po státní hranici je koryto Černé již kapacitní.
Mostní profily jsou v daném úseku většinou kapacitní s dostatečným převýšením nad hladinu Q100. Nekapacitní je pouze most v profilu PF 64 (říční km 3,059, TPE 3,080), který je při Q100 obtékán. Vzhledem k tomu, že se most nachází v extravilánu neměl by způsobovat problematické rozlivy.
Další dva mosty nemají běžně požadované 50-ti cm převýšení dolní hrany mostovky nad vypočtenou hladinu Q100. Jedná se o most v PF 39 (ř.km 1,844, TPE 1,830), komunikace u papírny, jehož převýšení činí 46 cm. Mostní konstrukce má tloušťku 60 cm a most není opatřen zábradlím.
Další most je v PF 73 (ř.km 3,568, TPE 3,600) a převýšení je zde 22 cm. Tento most se nachází v extravilánu a neměl by způsobovat problematické rozlivy.
Pozornost je třeba věnovat Černé z pohledu velkého dynamického potenciálu toku. V průběhu povodní by mohlo docházet k destrukci břehů a ke změně stavu koryta. Toto je třeba monitorovat především v okolí objektů a v místech, kde s k řece přimykají komunikace a hrozí porušení stávajících staveb.
stránka b_druh_prirozena_cerna.htm aktualizována: 01.06.2016, publikována: 08.10.2024