<< Klikněte pro zobrazení obsahu >> INTERNÍ VERZE [Úvodní stránka] Věcná část > Druh a rozsah ohrožení povodněmi > Popis průběhu povodně na hlavních tocích správního území > Chodovský potok |
Chodovský potok je kritickým tokem z hlediska rychlých povodní způsobených přívalovými dešti většího rozsahu. Již při průtoku Q1 jsou zaplaveny snížené pozemky od fotbalového hřiště pod Chodovem až k fotbalovému hřišti v Karlových Varech. Při průtoku vyšším než Q1 začíná mezi sklárnou Moser v Karlových Varech a Chodovským potokem prosakovat voda do snížené levobřežní inundace.
Na spodní úsek Chodovského potoka má zásadní význam Ohře, která při Q100 zaplavuje zástavbu až k ulici 1. máje a v podstatě kopíruje rozliv Q100 Chodovského potoka i v případě, že na potoce k povodni nedojde.
Již při Q20 je nad železničním mostem v Počernech v ř.km 3,659 částečně zaplavena zástavba rodinného domu na levém břehu.
Nad lávkou pro pěší v ř.km 3,277 je zaplavena budova původního mlýna (k.ú. Jenišov).
V rozsáhlých inundacích nad silničním mostem v Chebské ulici je při Q5 neškodně zaplavena inundace obou břehů. Při Q20 zasahuje částečně voda do zástavby na obou březích. Při Q100 je zástavba na obou březích zaplavena.
Pod silničním mostem v Chebské jsou již od Q5 zaplaveny inundace, pod novým mostem do nákupní zóny voda neškodně proudí přes rozsáhlou levobřežní inundaci.
V km 1,336 se při Q100 dostává voda zpětným vzdutím kanalizací DN1200 až na snížený pozemek stanice PHM u prodejny Electroworld.
Ocelová lávka v ř. km 1,079 na rohu zahrádek je již při Q5 pod vodou. V zahrádkách na levém břehu pod lávkou je hloubka vody při Q5 cca 0,9 m, při Q20 však již 1,8 m, při Q100 dokonce 2,5 m.
Na pravém břehu pod lávkou při Q20 začíná voda proudit pod plechovou ohradou do průmyslového areálu Benedikt (průtok závisí na délce trvání povodně a rozsahu podemletí plechové ohrady, může dojít i k provalení tlakem vody – při Q100 místně cca výška 0,8 m). Voda se dostává do průmyslového areálu porcelánky G. Benedikt i zpětným vzdutím z dešťové kanalizace!
Ocelová lávka u hřiště v ř. km 0,877 je při Q5 již částečně pod vodou, příbřežní cestou v levobřežní inundací proudí voda. Při Q20 je již celá pod vodou. V případě ucpání lávky voda proudí v levé inundaci.
V úseku mezi ř.km 0,699 a lávkou pro pěší ř.km 0,556, ul. Kpt. Jaroše přepadá již při Q20 plotem a pod plechovou ohradou 1‑5 m3/s do zástavby na pravém břehu – hřiště a dále k ulici 1. máje. Při Q100 přepadá plotem a pod plechovou ohradou 15‑30 m3/s. Hodnota průtoku závisí na množství spláví a délce trvání povodně (podemletí plechové ohrady). Voda již při Q20 postupně zaplaví budovy školy, budovu Újezdního úřadu a přes pozemek školy se voda dostane na Závodní ulici a otvory pod oplocením až do prostoru jezdecké závodiště. Při vzdutí hladiny málo průtočným oplocením voda přepadne dále do areálu Jezdeckého klubu a závodiště
Na lávce pro pěší ř. km 0,556, ul. Kpt. Jaroše dosahuje při Q5 voda 0,35 m pod spodní hranu mostovky, na mostu pak 0,25 m pod spodní hranu mostovky. Při Q20 je již lávka zahlcena. Při Q100 přepadá voda, na levém břehu je zaplaven průmyslový areál, voda těsně přepadne i přes parkoviště před areálem Moser a.s. a zaplaví snížený prostor u vrátnice.
Pozn.: V ř.km 0,574 je tlak vody na pravobřežní plot a plechovou ohradu až 1 tuna (výška 1.5 m) na běžný metr! Dojde pravděpodobně k provalení a postupnému rozplavení pravobřežního ohrázování. V kombinaci s ucpáním lávky pro pěší v ulici Kpt. Jaroše splávím může téměř celý povodňový průtok vybřežit do pravobřežní zástavby! Následkem by mohla být i částečná destrukce zástavby v hlavní proudnici (škola, areál Jezdeckého klubu, atd.). Při stoleté povodni na Chodovském potoce nesmí být evakuace lidí a automobilů z parkoviště Obchodního centra Varyáda vedena přes mosty na Chodovském potoce, ale pouze směrem přes silniční most na Ohři!
V dolním úseku ú stí do Ohře při Q5 i při variantě bez vlivu souběžné povodně v řece Ohři voda zaplavuje snížené původní zahrádky mezi Chodovským potokem a areálem sklárny Moser a.s. v levé inundaci. Nad soutokem s Ohří původně vybřežovala voda vpravo do sníženého prostoru původních kasárenských objektů, dnes je původní aktivní inundace odstraněna navážkou nového Obchodního centra.
Na Chodovském potoce se v Karlových Varech nachází 9 mostních objektů. Některé z nich jsou i za extrémních průtoků plně kapacitní a některé jsou nekapacitní a vážně komplikují možnou situaci.
•Dřevěná lávka v ř.km 3,765 je nekapacitní i pro Q1 a dojde pravděpodobně k její destrukci.
•Lávka pod mlýnem v ř.km 3,277 (k.ú. Jenišov) je přelévána a i zde hrozí její destrukce.
•Silniční most v Chebské ulici nesplňuje noremnímu požadavku volné výšky mezi hladinou a mostní konstrukcí (50 cm volná výška).
•Most Tesco je při Q100 zahlcen.
•Lávka za porcelánkou v ř.km 1,079 je již při Q5 přelévána a i zde hrozí její destrukce.
•Lávka u hřiště v ř.km 0,877 je již při Q5 přelévána a i zde hrozí její destrukce.
•Lávka kpt. Jaroše v ulici kpt. Jaroše v ř.km 0,556 je zahlcena při Q20, při vyšších průtocích již přelévána.
•Most v ulici kpt. Jaroše je zahlcen od Q10, při Q100 dojde k přelití vozovky.
Další informace: Místa omezující odtokové poměry
stránka b_povoden_chodovsky_potok.htm aktualizována: 13.12.2022, publikována: 19.12.2024