<< Klikněte pro zobrazení obsahu >> INTERNÍ VERZE [Úvodní stránka] Věcná část > Charakteristika zájmového území > Hydrologická charakteristika |
Páteřním tokem území je řeka Rolava ohrožující povodňovými průtoky přímo město Nová Role. Dalším vodním tokem území je Vlčí potok, který ústí níže do Chodovského potoka. Vlčí potok ohrožuje povodňovými průtoky Novou Roli a Jimlíkov. Místní část Mezirolí je odvodňováno řadou drobných bezejmenných vodních toků, které napájí Děpoltovický rybník, jehož odtok ústí na území obce Děpoltovice do Vitického potoka.
Rolava pramení v rašeliništích při státní hranici v Krušných horách, severně od Rolavy ve výšce 918 m n. m. Protéká Nejdkem, Novou Rolí, Starou Rolí a po své cestě jižním směrem ústí zleva do Ohře v Karlových Varech-Rybářích.
Z platné studie záplavového území jsou převzaty hodnoty N-letých vod:
Profil |
Plocha |
QN-leté průtoky v m3/s |
||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
povodí km2 |
1 |
2 |
5 |
10 |
20 |
50 |
100 |
|
Nad Starou Rolí ř. km 4,5 |
122,25 |
15,6 |
23,8 |
37,2 |
49,0 |
62,4 |
82,6 |
99,6 |
nad ústím Nejdeckého potoka ř. km 16,450 |
71,48 |
10,5 |
16,2 |
25,7 |
34,3 |
44,0 |
58,8 |
71,4 |
Třída přesnosti: II.
Nad městem koryto Rolavy vede v poměrně úzkém podhorském zalesněném údolí se sklonem nivelety cca 25 ‰. Po pravé straně údolí na vysoké úrovni je vedena železniční trať. Údolí není civilizačně zatížené, je prakticky bez zástavby, mimo tři lokality, první, cca 1 km nad Novou Rolí, rekreační středisko Niťárna a druhé v další vzdálenosti 1 km (žel. stanice Nové Role – zastávka), kde je několik rodinných domků. Obě tyto lokality leží ještě ve správním území Nové Role. Po dalších 2,0 km, již na území Nejdku, leží středisko zámečnické výroby REMAPOL. V celém tomto úseku zasahuje lesní porost až na svahy koryta, dno je značně kamenité a je bystřinného charakteru. Povodňové průtoky neškodně protékají údolím.
Ve vlastní Nové Roli je koryto vedené po západní straně zástavby města a v nejexponovanějším úseku bylo regulované s návrhovou kapacitou Q100. Upravovaný úsek začíná cca 150 m pod silničním mostem a končí ve vzdálenosti cca 700 m nad silničním mostem v Chodovské ulici. Upravené koryto s oboustrannými hrázemi má trojitý lichoběžníkový profil se šířkou ve dně cca 6,5 m, hloubkou 1,7 m a oboustrannými bermami šířky cca 10 m, hloubkou po korunu hrází 1,8 až 2,0 m. Ke zmírnění spádu jsou zde provedeny 3 spádové stupně.
Pod regulací Rolava ohrožuje několik rodinných domů a zahrádkářskou kolonii nad ČOV na pravém břehu a přístupovou cestu k několika chatám na levém břehu.
Vlčí (někdy nazývaný Jimlíkovský) potok pramení pod Černým vrchem v Krušných horách (ve výšce 654 m n. m.). Celková délka toku je 11,2 km, plocha povodí je 23,23 km2. Po pramenem kříží potok silnici (Černava – Nová Sucha), protéká jihovýchodním směrem pod obcí Kobelec a lesnatým údolím k silnici (Božičany–Hamry). Pod silnicí napájí soustavu rybníků ČRS MO Božičany a pod chatovými osadami (Nová Role) ústí do Novorolského a dále pod silnicí č. 209 (Božičany – Nová Role) do Božičanského rybníka. Pod Božičanským rybníkem přibírá zprava Černý potok, v Jimlíkově kříží silnici (Jimlíkov–Mírová) a protéká areálem povrchového dolu na kaolín (důl Jimlíkov II). Pod areálem protéká mezi loukami, pastvišti a příbřežní vegetací. Pod silnicí č. 222 (Karlovy Vary – Chodov) ústí do Chodovského potoka.
Z platné studie záplavového území jsou převzaty hodnoty N-letých vod:
Profil |
Plocha |
QN-leté průtoky v m3/s |
||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
povodí km2 |
1 |
2 |
5 |
10 |
20 |
50 |
100 |
|
Ústí – Chodovský potok ř. km 0,00 |
23,23 |
4,49 |
7,17 |
11,70 |
15,90 |
20,80 |
28,30 |
34,80 |
Nad Černým potokem |
7,29 |
2,06 |
3,30 |
5,38 |
7,33 |
9,57 |
13,00 |
16,00 |
Třída přesnosti: III.
Koryto potoka je na území Nové Role částečně regulované, dlážděné koryto podél zahrádek nad Novorolským koupalištěm. Ostatní úseky jsou v přírodním stavu. Důležité je zmínit, že niva toku je značně zarostlá a ani pobřežní porosty nejsou v dobrém kondičním stavu. Tato skutečnost spolu s řadou drobných lávek u zahrádek při povodni vyvolá komplikace s transportem spláví. Zejména úsek od soustavy rybníků ČRS MO Božičany po železniční trat bude vystaven velkému riziku vzniku nápěchů. První kritický nápěch nastane na ocelové lávce u zahrádek, další o pár metrů níže na železničním mostu přímo nad Novorolským rybníkem.
stránka b_char_hydro.htm aktualizována: 14.06.2023, publikována: 07.10.2024