<< Klikněte pro zobrazení obsahu >> INTERNÍ VERZE [Úvodní stránka] Organizační část > Činnost a jednání PK > Povinnosti členů povodňové komise: |
Starosta města – předseda PK:
•rozhoduje o svolání PK,
•řídí činnost PK,
•organizuje sběr informací o povodňové situaci,
•na základě informací o situaci vydává rozhodnutí k realizaci protipovodňových opatření,
•vyhlašuje jednotlivé stupně povodňové aktivity,
•zajišťuje spojení a předávání informací mezi povodňovými komisemi,
•organizuje hlídkovou službu,
•schvaluje obsah informací pro sdělovací prostředky,
•koordinuje záznamy v povodňové knize.
•navrhuje hejtmanovi kraje vyhlášení krizového stavu (stavu nebezpečí),
Místostarosta obce – místopředseda PK:
•zastupuje starostu obce v případě jeho nepřítomnosti,
•připravuje obsah informací a zpráv pro sdělovací prostředky a po schválení předsedou PK zajišťuje jejich zveřejnění,
•organizuje varování a informování obyvatelstva, fyzických a právnických osob v ohrožených částech.
•organizuje evakuaci obyvatelstva,
•organizuje náhradní ubytování a stravování evakuovaného obyvatelstva,
•vede přehled o evakuovaných osobách,
•organizuje humanitární pomoc,
•komunikuje se správci inženýrských sítí o situaci a odstávkách.
•plní další úkoly uložené předsedou.
Členové povodňové komise
•předkládají návrhy na opatření a průběžně informují předsedu a místopředsedu PK,
•podílí se na evakuaci obyvatel,
•koordinují nasazení sil a prostředků,
•zajišťuji nasazení strojů a vozidel,
•navrhují vyžádání nedostupných strojů v případě vyčerpání vlastních možností od vyššího stupně (cestou ORP u KOPIS),
•provádějí hlásnou a hlídkovou službu,
•plní další úkoly uložené předsedou.
Pracovníci technických služeb - zaměstnanci obce
•předkládají návrhy na opatření a průběžně informují předsedu a místopředsedu PK,
•ve spolupráci s nasazenou jednotkou JSDH instalují protipovodňové zábrany (pytle, vaky apod.),
•podílí se na evakuaci obyvatel,
•spolupracují s ostatními složkami,
•zajišťují nasazení sil a prostředků (osob a techniky), přípravu materiálu k zabezpečovacím pracím u konkrétních objektů,
•navrhují vyžádání sil a prostředků v případě vyčerpání vlastních možností od vyššího stupně (cestou ORP u KOPIS).
•provádějí hlídkovou službu,
•plní další úkoly uložené předsedou.
Zapisovatelky:
•aktivují pracoviště PK,
•zaznamenávají veškeré informace,
•zajišťují všeobecné administrativní práce,
•plní další úkoly uložené předsedou.
Povodňová komise obce Citice je odpovědná za příjem a předávání informací o vývoji povodňové situace – napojení na předpovědní a hlásnou povodňovou službu (ČHMÚ Plzeň, VH dispečink Povodí Ohře, státní podnik).
PK předává informace hlídkové služby občanům, firmám a obcím na toku Ohře. Tyto informace je nutno podávat také PK ORP Sokolov a vodohospodářskému dispečinku Povodí Ohře státní podnik, jako správci toku a povodí. Dispečink obci naopak předává prognózy vývoje průtoku v profilu Citic.
Průběžně PK prověřuje komunikaci se subjekty a připravenost mechanizačních prostředků a potřebného materiálu (technika, lomový kámen, panely, písek, pytle atd.). Ve spolupráci s právnickými osobami organizuje rozvoz materiálu pro potřeby zabezpečovacích prací.
Dále má povodňový orgán obce Citice:
Odpovědnost za vnitřní organizaci
•Zajištění vozidel obce pro potřeby povodňové komise.
•Zajištění pracovních pomůcek (papír, psací potřeby, kalkulačky atd.).
•Zajištění mobilních telefonů a powerbank (pro členy povodňové komise).
•Zajištění občerstvení a stravování (pro členy povodňové komise).
Odpovědnost za zajištění ochrany energií a spojů
•Spolupráce se správci energetických a spojových sítí a pomoc při opravách.
Odpovědnost za zajištění zásobování pitnou vodou
•Monitorování stavu v zásobování vodou.
•Spolupráce s podnikem vodáren VOSS, s.r.o.
•Pomoc při zajišťování oprav a nouzové zásobování vodou.
Odpovědnost za zajišťování zdravotního a hygienického zabezpečení
•Monitorování postižených nemovitostí z hlediska zdravotního a hygienického.
•Spolupráce a pomoc orgánům zdravotní a hygienické služby.
•Organizování převozu nemocných a raněných občanů.
Odpovědnost zajišťování dopravní obslužnosti a zásobování obyvatel
•Monitorování průjezdnosti komunikací.
•Organizování objízdných tras z postižených oblastí na obecních komunikacích.
•Spolupráce s Policií ČR a Správou a údržbou silnic Karlovarského kraje (Údržbou silnic Karlovarského kraje) při organizování uzavírek a objízdných tras.
•Zajišťování náhradního zásobování potravinami a humanitární pomocí.
Odpovědnost za zajišťování evakuace a náhradní ubytování obyvatel
•Vyrozumění obyvatel o evakuaci, předání pokynů k zabezpečení objektů.
•Prověření určených evakuačních a přijímacích středisek a provedení evakuace.
•Zjišťování počtu občanů, které je nutno evakuovat dle evakuačního plánu.
•Zajištění vozidel pro evakuaci mimo území obce.
•Evidence evakuovaných osob.
Odpovědnost za zajišťování pořádku a ochrany majetku
•V postižených oblastech spolupráce s Městskou policií Sokolov, Policií ČR a Armádou ČR.
Odpovědnost za evidenční a dokumentační práce
•Určení zapisovatele do povodňové knihy, nutnost zapisovat veškeré údaje o průběhu povodní, činnosti PK a ostatních účastníků povodňové ochrany, zabezpečovaných záchranných prací apod. včetně časových údajů a jmen,
•Sběr podkladů pro hodnotící zprávu o povodňové situaci a pro dokladování majetkové újmy v důsledku činnosti nebo opatření uložených v době povodně.
•Označování maximálních dosažených hladin (konečné označení dle TNV provede Povodí Ohře, státní podnik)
•Zakreslování rozlivů do map.
•Fotodokumentace nebo video dokumentace povodňové situace.
Dle zákona č. 254/2001 Sb. o vodách, provádějí povodňové zabezpečovací práce správci vodních toků a vlastníci (uživatelé) dotčených objektů podle vlastního posouzení, situace nebo na příkaz povodňové komise obce Citice.
Jedná se zejména o:
•odstraňování překážek ve vodním toku a v profilu objektů (propustky, mosty) znemožňujících plynulý odtok vody,
•rozrušování ledových nápěchů a zácp ve vodním toku,
•ochrana koryta a břehů proti narušování povodňovým průtokem a zajišťování břehových nátrží,
•opatření proti přelití nebo protržení ochranných hrází (násep komunikace),
•opatření proti přelití nebo protržení hrází vodních děl zadržujících vodu,
•provizorní uzavírání protržených hrází,
•instalace protipovodňových zábran,
•opatření proti zpětnému vzdutí vody, zejména do kanalizací,
•opatření k omezení znečištění vody,
•opatření zajišťující stabilizaci území před sesuvy.
Povodňové záchranné práce zajišťuje povodňový orgán ve spolupráci s ostatními účastníky ochrany před povodněmi, zejména složkami IZS.
Každý vlastník nemovitosti, je povinen umožnit vstup (vjezd) na své pozemky a do objektů těm, kteří řídí, koordinují nebo provádějí zabezpečovací práce nebo záchranné práce, přispět na příkaz povodňového orgánu podle svých sil a možností osobní a hmotnou pomocí k ochraně lidských životů a majetku před povodněmi a řídit se příkazy povodňových orgánů zejména:
•poskytnout dopravní a mechanizační prostředky, pohonné hmoty, nářadí a jiné potřebné prostředky,
•odstraňovat překážky, které mohou bránit průtoku a trpět odstraňování staveb nebo jejich častí,
•účastnit se podle svých možností a sil zabezpečovacích a záchranných prací k ochraně před povodněmi.
Majetkovou újmu vzniklou v důsledku nařízení Povodňové komise obce Citice v době povodně je nutno dokladovat.
stránka c_cinn_povin.htm aktualizována: 01.10.2019, publikována: 07.10.2024