<< Klikněte pro zobrazení obsahu >> [Úvodní stránka] Věcná část > Druh a rozsah ohrožení > Přirozená povodeň > Odhad průběhu povodní na páteřních tocích obcí ORP > Přirozená povodeň na toku Svatava |
(Studie záplavového území toku Svatava, km 27,010 – 29,924, HYDROSOFT Veleslavín, s.r.o., 2001)
Nad koupalištěm (km 29.604 – 29.518) dojde k vybřežení do snížené pravé inundace. Pod pravobřežním přítokem (km 29.367 – 28.735) dojde k neškodnému proudění ve snížené pravé inundaci.
V PF36 (km 28.535) dojde k vybřežení cca 1m3/s na novou cestu v pravé inundaci. odvodňovacím příkopem se voda neškodně vrátí zpět do koryta. U profilu PF33 (km 28.393) je zatopena nová cesta v pravé inundaci a v PF32 (km 28.326) se propustkem částečně zatopí příkop podél silnice.
Pod silničním mostem PF27 v km 28.090 se zpětným vzdutím zatopí podchod nové cesty pod silnicí.
Pod násypem cesty strženého mostu PF25 (km 28.073 – 27.010) dochází k částečnému proudění v obou snížených inundací. V PF18 (km 27.793) se propustkem dostává voda za novou cestu a neškodně proudí za cestou k zahrádkám. Zahrádky jsou nejdříve částečně zatopeny zpětným vzdutím do odvodňovacích příkopů a dále místním přelitím nové cesty.
Při průtoku Q10 dojde k zatopení sklepů na příbřežních pozemcích (SRN), k částečnému zatopení zahrádek a k místním břehovým nátržím.
Od státní hranice po ČOV (km 29.924 – 28.680) dojde k vybřežení do snížených inundací. V pravé inundaci na území SRN voda částečně proudí po silnici a mezi zástavbou. V levé inundaci je částečně zatopeno koupaliště.
V PF36 (km 28.535) dojde k vybřežení cca 5m3/s na novou cestu v pravé inundaci a dochází k proudění v pravé inundaci pod silnicí.
Pod silničním mostem PF27 (km 28.073 – 27.010) dochází k zatopení a proudění v obou inundacích. V PF26 (km 28.110) přepadá cca 2m3/s přes násep původní cesty.
Nad PF18 (km 27.793) se přepadem a propustkem dostává voda za novou cestu a proudí za cestou k zahrádkám. Zahrádky jsou nejdříve částečně zatopeny zpětným vzdutím do odvodňovacích příkopů a dále jimi proudí voda přelitím nové cesty.
Při průtoku Q50 dojde ke škodám způsobených prouděním v zástavbě a v zahrádkách, k místním břehovým nátržím a podemletí opěrných zdí.
Od státní hranice po ČOV (ř.km 29.924 – 28.680) dojde k vybřežení do snížených inundací. V levé inundaci na území SRN voda částečně proudí po silnici a mezi zástavbou. V pravé inundaci je částečně zatopeno koupaliště.
Na ř.km 28.535 dojde k vybřežení na novou stezku pro pěší v pravé inundaci. Stezka pro pěší přecházející přemostěním Svatavy do levé inundace je pod silničním mostem v celé délce zatopena. Pod ř.km 27.821 dochází přelitím stezky k rozsáhlému zatopení pozemků v levé inundaci – louka, zahrádkářské kolonie, parkoviště pro lyžařskou sjezdovku. V pravé inundaci dochází k vybřežení po železniční trať.
Na ř.km 27.190 nad silničním mostem dochází k přepadu přes sníženou silnici do zahrádek v levé inundaci.
(Studie záplavového území toku Svatava, km 7,367 – 27,435, Vodní cesty, a.s., 2004)
V Kraslicích (km 26.920 – 26.760) jsou zaplaveny zahrádky v pravé inundaci. Mezi Kraslicemi a soutokem s Rotavou (km 23.162 – 18.800) jsou neškodně zaplaveny snížené luční příbřežní pozemky.
Mezi Olovím a Luhem nad Svatavou (km 13.063 – 7.367) jsou neškodně zaplaveny snížené příbřežní pozemky (louky, lesy).
Při průtoku Q5 dojde k zaplavení zahrádek v Kraslicích na levém břehu a snížených příbřežních pozemků (louky, lesy). V korytě Svatavy může místně dojít k místním nátržím břehů (km 26.690 – 26.650 železniční násep PB, km 23.030 – 22.950 těleso skládky komunálního odpadu PB, km 10.520 – 10.480 železniční násep PB…).
V Kraslicích (km 27.435 – 26.755) jsou částečně zaplaveny zahrádky na obou březích.
Mezi Kraslicemi a Luhem nad Svatavou (km 23.278 – 7.368) voda proudí přes snížené příbřežní pozemky (louky, lesy), místně se voda dostává propustky za železniční a silniční náspy. V km 22.964 je zaplaven objekt na levém břehu u silnice.
Silniční most (km 19.542) je zahlcen, při omezení průtočnosti profilu splávím voda přepadne přes pravobřežní silniční násep.
V Lipci na levém břehu (km 15.400 – 14.800) je zaplaveno původní rameno Svatavy a částečně zaplavena zástavba. Sklepy v zástavbě mohou být zaplaveny i průsaky štěrkovým podložím. Ocelová lávka (km 14.914) je právě zahlcena, voda naráží do sníženého zesílení nosníku lávky.
Nad silničním mostem v Oloví (km 13.745) je na pravém břehu zaplaven objekt kuželny, pod mostem na levém břehu je zaplavena zástavba.
Pod silničním mostem v Oloví je zaplavena snížená zástavba na levém břehu. Naproti soutoku s Novohorským potokem v Oloví se dostává voda do zahrad na pravém břehu.
Při průtoku Q20 dojde místně k zaplavení zástavby a k poškození zahrádek na obou březích. V korytě Svatavy dojde k místnímu podemletí a vývratům stromů a dále k místním nátržím břehů (km 26.690 – 26.650 železniční násep PB, km 23.030 – 22.950 těleso skládky komunálního odpadu PB, 14.500 – 14.400 navážka PB, km 10.520 – 10.480 železniční násep PB…).
V Kraslicích (km 27.435 – 26.755) voda proudí přes zahrádky na obou březích. V km 26.679 začíná přepadat voda do Opletalovy ul., pokračuje Barvířskou ul. a nad potravinami Albert se vrací zpět do kapacitního koryta.
V km 23.944 se dostává voda zpětným vzdutím do prostoru za železničním náspem. Nad ČOV v Kraslicích (km 23.590 – 23.480) vybřežuje voda na levý břeh. Mezi Kraslicemi a Luhem nad Svatavou (km 23.278 – 7.368) voda proudí přes snížené příbřežní pozemky (louky, lesy, zahrady), místně se voda dostává propustky za železniční a silniční náspy.
V km 22.964 je zaplaven objekt na levém břehu u silnice.
V km 22.513 dosahá voda k č.p.10 na levém břehu.
Přes pravobřežní násep na silniční most (km 19.542) přepadá 29 m3/s. V km 19.209 je zaplaven objekt na pravém břehu.
V km 19.021 je propustkem pod silnicí zaplavena snížená část areálu Benešovy pily. Silniční most (km 17.718) je zahlcen, při omezení průtočnosti profilu splávím voda bude přepadat přes silnici.
Obec Lipec je zaplavena, propustky se dostává voda i do zástavby za železničním náspem na levém břehu. Volně položená ocelová lávka (km 14.914) bude stržena, zpříčením konstrukce lávky v korytě může dojít k nasměrování proudnice do zástavby po proudu.
V Oloví (km 14.703) voda proudí přes sníženou část areálu pily na pravém břehu a u náhonu je zaplavena silnice Oloví – Dolní Studenec. Zpětným vzdutím z dešťové kanalizace zaústěné v km 14.140, se může dostat voda na snížený asf. dvůr v areálu Glaverbel Czech a.s. na levém břehu. V Oloví (km 14.140 – 13.620) je zaplavena zástavba na obou březích.
Nad mlýnem (km 12.860) proudí voda bývalým mlýnským náhonem. U vakového jezu přepadá voda nad mostkem přes náhon.
Pod železničním mostem (km 9.971) je zaplavena trempská osada „Tichá zátoka“ na pravém břehu.
Při průtoku Q100 dojde k zaplavení zástavby, ke škodám v zahrádkách a erozním jevům na příbřežních pozemcích. V korytě Svatavy dojde k podemletí a vývratům stromů a dále k nátržím břehů (může být poškozeno těleso železničního náspu). V případě zachycení plovoucích předmětů (stromů, stavebního materiálu...), ucpání případně destrukci mostních profilů (km 26.504, 19.542, 17.718, 14.914, 14.703) může dojít k dalšímu zvýšení hladiny nad vypočtené hodnoty.
stránka b03112_Svatava.htm aktualizována: 15.11.2022, publikována: 17.12.2024