<< Klikněte pro zobrazení obsahu >> [Úvodní stránka] Organizační část > Činnost a jednání povodňové komise > Činnost PK při jednotlivých SPA |
Jedním z prvních kroků operativní přípravy na povodeň bude zvednutí nové ocelové lávky spojující meandr a levý břeh u OC Varyáda. Režim zvedání se řídí aktuálním povodňovým plánem lávky. Ke zvednutí dojde ještě v době, kdy zdaleka nenastal ani 1. SPA, jelikož je nutné zajistit bezpečný přístup obsluhy k zvedacím lisům pod lávkou.
Řídící skupina „lávka“ nařizující manipulaci byla nastavena v povodňové komisi města.
Zvedání provádí pouze proškolené osoby zanesené do povodňového plánu lávky. Osoby musí být seznámeny se všemi předpisy úseku bezpečnosti práce vztahujícími se k povaze prací.
Veškeré manipulace jsou zapisovány do povodňové knihy lávky i povodňové knihy města.
V případě dosažení 1. SPA zahajují činnost vybraní pracovníci Magistrátu města, kteří začínají monitorovat situaci – tajemník PK a pracovník krizového řízení.
Od dosažení 1. SPA provádí hlídkovou službu Městská policie, která průběžně informuje tajemníka komise a další osoby dle jeho určení. Rozdělení hlídek řídí operační středisko Městské Policie dle momentálně dostupné motorizace a dle personální kapacity.
Informaci o dosažení 1. SPA předává operační středisko MP občanům elektronickými sirénami (mluveným slovem), pomocí megafonu hlídkové služby Městské Policie, případně telefonů (telefonicky nebo formou SMS). Informace bude zveřejněna i na úředních deskách města.
O dosažení 1. SPA jsou vyrozumění členové povodňové komise. Členové komise jsou po oznámeném dosažení 1. SPA povinni oznamovat svou dosažitelnost. V případě, že nebude člen dosažitelný, vyrozumí MP jeho zástupce.
Povodňová komise města zahajuje v základním rozsahu činnost při 2. stupni povodňové aktivity.
Primátor při dosažení mezních hodnot 2. SPA svolá povodňovou komisi a vyhlásí 2. SPA. Komise je svolávána do budovy Městské policie.
Časový limit pro přítomnost členů povodňové komise, nebo jimi pověřených zastupujících zaměstnanců na určeném pracovišti komise je 60 minut od vydání pokynu ke svolání zasedání povodňové komise.
Hrozí-li nebezpečí z prodlení, může předseda povodňové komise učinit neodkladná opatření bez účasti všech členů povodňové komise.
Informaci o vyhlášení 2. SPA a další důležité informace předává komise občanům elektronickými sirénami (mluveným slovem), pomocí megafonu hlídkové služby Městské Policie, případně telefonů (telefonicky nebo formou SMS). Informace bude zveřejněna i na úředních deskách města.
Při vyhlášení 2. SPA tajemník Povodňové komise města Karlovy Vary zajistí:
•Prověření spojení na předpovědní a hlásnou službu, na správce vodních toků.
•Prověření spojení a vyrozumění povodňových orgánů sousedních obcí, zejména obcí na tocích:
Šemnice (dbf)
a obcí Kyselka (dbf),
Mírová (dbf).
Dále informuje PK ORP Karlovy Vary (dbf), dle dohody pak operační středisko HZS Karlovarského kraje, vodohospodářský dispečink Povodí Ohře státní podnik.
Podle potřeby vzájemné pomoci a dle potřeby koordinace dopravy budou kontaktovány i vzdálenější obce nebo i okolní obce hydrologicky s Karlovými Vary nespojené.
•Zjištění předpokládaného vývoje meteorologické situace a předpokládaného vývoje průtoku na jednotlivých tocích ve městě.
Na základě informací o předpokládaném vývoji povodňové situace provede předseda a tajemník komise rozdělení směn a konkrétních úkolů členů PK. Zároveň se vybraní členové PK zúčastní výjezdu do terénu pro posouzení aktuální situace.
Povodňová komise zajišťuje a koordinuje:
•Vydávání varovných zpráv a informování občanů a vlastníků nemovitostí ve správním území města (sirénami, ampliony, kriticky ohroženým nemovitostem telefonicky nebo osobně hlídkou MP).
•Uvedení sil a prostředků k zabezpečovacím a záchranným pracím do stavu pohotovosti a nasazení sil a prostředků dle konkrétní situace. Vyžádání pomoci u právnických a fyzických osob. V případě kritické situace (rychlý nástup přívalové povodně) vyžádání pomoci u KOPIS HZS prostřednictvím ORP.
•Vyzvání občanů k ukotvení odplavitelného materiálu a odstranění (nebo alespoň ukotvení) lávek na drobných vodních tocích.
•Prověření ubytovací a dopravní kapacity pro případ evakuace.
•Provádění evidenčních a dokumentačních prací.
•Zapisování do povodňové knihy (zápisy informací, telefonátů a rozhodnutí PK).
Povodňová komise při dosažení mezních hodnot 3. SPA a vyhlásí 3. SPA. Předseda spolu s tajemníkem komise vyhodnotí situaci a navrhne případný přesun do budovy do Magistrátu města.
Informaci o vyhlášení 3. SPA a další důležité informace předává komise občanům elektronickými sirénami (mluveným slovem), pomocí megafonu hlídkové služby Městské Policie, případně telefonů (telefonicky nebo formou SMS). Informace bude zveřejněna i na úředních deskách města.
Při vyhlášení 3. SPA tajemník Povodňové komise města Karlovy Vary zajistí:
•Opětovné prověření spojení na předpovědní a hlásnou službu, na správce vodních toků.
•Prověření spojení a vyrozumění povodňových orgánů sousedních obcí, zejména obcí na tocích:
Šemnice (dbf)
a obcí Kyselka (dbf),
Mírová (dbf).
Dále informuje PK ORP Karlovy Vary (dbf), dle dohody pak operační středisko HZS Karlovarského kraje, vodohospodářský dispečink Povodí Ohře státní podnik.
Podle potřeby vzájemné pomoci a dle potřeby koordinace dopravy budou kontaktovány i vzdálenější obce nebo i okolní obce hydrologicky s Karlovými Vary nespojené.
•Zjištění předpokládaného vývoje meteorologické situace a předpokládaného vývoje průtoku na jednotlivých tocích ve městě.
Na základě informací o předpokládaném vývoji povodňové situace provede předseda a tajemník komise revizi rozdělení směn a revizi konkrétních úkolů členů PK.
Povodňová komise zajišťuje a koordinuje:
•Vydávání varovných zpráv a informování občanů a vlastníků nemovitostí ve správním území města (rozhlasem, kriticky ohroženým nemovitostem telefonicky nebo osobně hlídkou MP).
•Pokračování koordinace a řízení zabezpečovacích, případně záchranných prací.
Nasazení dalších sil a prostředků dle konkrétní situace. Vyžádání pomoci u právnických a fyzických osob. V případě kritické situace (rychlý nástup přívalové povodně) vyžádání pomoci u KOPIS HZS prostřednictvím ORP.
•Aktivace evakuačních prostor přijímacího střediska v případě nepříznivé prognózy s výhledem nutné evakuace objektů. Nařízení evakuace včetně informování občanů o místech shromáždění a místě přijímacího střediska.
•Provádění dokumentačních prací.
•Zapisování do povodňové knihy (zápisy informací, telefonátů a rozhodnutí PK).
V souvislosti s předpokládaným vývojem povodňové situace aktivuje předseda nebo místopředseda povodňové komise další fyzické a právnické osoby.
K operativnímu plnění úkolů může povodňová komise města Karlovy Vary po dohodě s příslušnými orgány a organizacemi zřídit i v průběhu povodně svůj pracovní štáb.
Vedoucím pracovního štábu je tajemník povodňové komise.
Pracovní štáb povodňové komise města Karlovy Vary je operativní a výkonnou složkou komise. Při své činnosti zejména:
•soustřeďuje zprávy o povodňové situaci, posuzuje a vyhodnocuje její vývoj a připravuje souhrnné informace pro jednání povodňové komise;
•vyžaduje průběžné zprávy od vlastníků nemovitostí, správců infrastruktury, správců vodních děl a dalších subjektů;
•připravuje a předkládá povodňové komisi návrhy potřebných opatření v celém rozsahu její působnosti;
•zajišťuje a kontroluje provedení přijatých opatření a podle pokynů povodňové komise předává informace k jejich koordinaci;
•zabezpečuje další činnosti, k nimž je povodňovou komisí pověřen.
stránka c_pk_spa.htm aktualizována: 10.12.2024, publikována: 19.12.2024