<< Klikněte pro zobrazení obsahu >> [Úvodní stránka] Věcná část > Opatření k ochraně před povodněmi > Operativní > Doporučení podle Studie odtokových poměrů |
Škodlivé účinky povodně na toku Bystřice lze částečně snížit následujícími náměty a doporučeními, která navrhl zpracovatel Studie odtokových poměrů toku Bystřice:
Bystřice |
Opatření |
Opatření |
Provádí |
Obec |
|
---|---|---|---|---|---|
od ř.km |
do ř. km |
|
T: technické |
||
15,901 |
15,901 |
Povodňová komise, hasiči nebo majitel jezu musí včas jez vyhradit proti zaplavení ČOV a č.p. 24. |
O |
Vlastník + Obec |
Merklín |
15,19 |
15,156 |
Snížením terénu za silnicí (s opevněným příkopem) lze přispět k odklonu části vody do původního meandru v pravé inundaci a snížit výšku zatopení v zástavbě „U Pytlů“. Voda se vrací zpět do koryta pod zástavbou v PF121 (km 14.951). |
T |
Obec + vlastník |
Hroznětín |
14,579 |
14,579 |
Při povodňových stavech doporučeno odstranit drátěnou výplň trubkového zábradlí na mostě PF114_M, která zvyšuje úroveň hladiny nad mostem – snížení zaplavení dolní části areálu pily nad nekapacitním mostem. |
O |
Obec |
Hroznětín |
14,18 |
14,098 |
Zvýšení terénu mezi keřem a náhonem v pravé inundaci – zabránění proudění v pravé inundaci směrem do zahrádek a Koželužské ulice. Pozn: Konkávní pravobřežní oblouk u PF104 je třeba opevnit a snížením levého břehu lze zmírnit jeho namáhání. |
T |
Obec |
Hroznětín |
14,13 |
14,06 |
Zvýšení terénu mezi keřem a náhonem v pravé inundaci. Zabránění proudění v pravé inundaci směrem do Koželužské ulice. Pozn: Konkávní oblouk u PF104 je třeba opevnit a snížením terénu v levé inundaci lze zmírnit jeho namáhání. |
T |
Obec |
Hroznětín |
13,84 |
13,773 |
Ochranná hrázka v zahradě a opevnění pravého břehu koryta. Zabránění proudění přes statek č.p.145 do Koželužské ulice. |
T |
Správce toku + vlastník |
Hroznětín |
13,771 |
13,771 |
Pytlování vstupu do koryta pod lávkou PF94_L – zabránění vybřežení do Koželužské ulice. |
O |
Obec |
Hroznětín |
13,756 |
13,668 |
Obnovení ochranné zídky na pravobřežní opěrné zdi s ponecháním vstupů do koryta – omezení proudnice v horní části Koželužské ulice. Pozn: Koryto ve zdech pod Koželužskou ulicí je náchylné na ledové jevy. |
T |
Správce toku + obec |
Hroznětín |
13,632 |
13,544 |
Ochrana zástavby na pravém břehu (bet. zídka, zpětné klapky, mobilní hrazení na pravém břehu nad mostem – zahrádka u č.p.193/2...), případně zástavbu na pravém břehu ponechat na dožití. Pozn: I v případě zabránění zaplavení spodní části Koželužské ulice přímo z Bystřice, bude pravděpodobně zaplavena vnitřními vodami a z průsaků, se zpožděným odtokem vody zpět do koryta po zaklesnutí povodně. |
O |
Obec + vlastníci |
Hroznětín |
13,57 |
13,44 |
Ve Školní ulici nové zvýšené podezdívky plotů (výška 0.6m), vjezdy s kapsami pro mobilní hrazení (zaklínované hranoly) – odnímatelné zábradlí na levobřežní opěrné zdi koryta – ochrana zástavby ve Školní ulici a usnadnění návratu vody zpět do koryta. |
T |
Obec + vlastník |
Hroznětín |
13,36 |
13,34 |
Navýšení snížené opěrné zdi na pravém břehu – zabránění proudění přes zástavbu směrem ke kostelu do Mlýnské ulice. |
T |
Správce toku + Obec |
Hroznětín |
13,323 |
13,323 |
Pytlování vozovky u klenbového mostu. Zabránění přepadu vody do zástavby na levém břehu pod klenbovým mostem. |
O |
Obec + vlastníci |
Hroznětín |
12,69 |
13,69 |
Zkapacitnění mostu – snížení hladiny v zástavbě. |
T |
Vlastník |
Hroznětín |
12,36 |
13,32 |
Pytlování vjezdu na pozemek novostavby v levé inundaci – zabránění vybřežení do levé inundace a zatopení rekonstruovaného objektu. |
O |
Obec + vlastník |
Hroznětín |
12,065 |
12,031 |
Pytlování krajnice vozovky, případně zvýšit terén mezi korytem a silnicí – zabránění zaplavení zástavby za silnicí č.221 z Bystřice (přepadem vody přes silnici). |
O |
Obec + vlastníci |
Hroznětín |
11,7 |
11,467 |
Zprůtočnit odvodňovací příkop v levé inundaci, snížit levobřežní ochranou zídku nad silničním mostem, zkapacitnit propustek pod silnicí v levé inundaci. Pozn: Řešení znesnadňuje oplocení chaty u novostavby v levé inundaci. Převedení části extrémní povodně do levobřežní inundace (pole) pod silnicí. Snížení hladiny v zástavbě obce Bystřice. |
T |
Obec + vlastníci |
|
11,3 |
11,26 |
Snížení levého břehu. Odklonění části průtoku do levé inundace – snížení zaplavení zástavby na pravém břehy pod jezem PF34_J. Pozn: Přepadovou hranu doporučeno navrhnout v max. možné délce pro snížení eroze v levé inundaci. Řešení znesnadňuje novostavba č.p.39 na levém břehu. |
T |
Správce toku + obec + vlastník |
Hroznětín |
9,877 |
9,877 |
Omezit propustkem proudění vody příkopem v levé inundaci (Kfely) – snížení rizika zaplavení zahrad a zástavby pod ochranou hrázkou v levé inundaci. |
T |
Obec + vlastník |
Ostrov |
9,000 |
9,000 |
Omezit skladování dřeva (odplavitelného materiálu) na PB v aktivní části záplavového území (omezení spláví – omezení rizika ucpání mostních profilů po proudu) |
O |
Vlastník |
Ostrov |
8,744 |
8,744 |
Před povodní sklopit zábradlí ocelové lávky (zejména zábradlí u levého břehu) – omezení rizika zachycení spláví, zabránění zvýšení hladiny v zástavbě nad vypočtené hodnoty |
O |
Obec |
Ostrov |
8,308 |
8,308 |
Při povodni připravit na mostě techniku na odstraňování spláví. Pozn: Klenbový most PF2_M je náchylný k ucpání splávím (stromy, automobily...). Při omezení průtočnosti mostu voda přepadne přes silnici č.221. |
O |
Obec |
Ostrov |
Poznámka:
Obce, v jejímž správním území opatření leží, byly zjištěny prostorovou analýzou správního území s říční kilometráží ze studií záplavových území. Kilometráž dle DIBAVODu se u něktěrých toků liší.
Instituce odpovědná za realizaci byla vytypována dle podkladů ze studií. V reálu může dojít ke změně podle detailního posouzení lokalizace a druhu akce (dohledání majetkových vztahů).
stránka b_doporuceni_podle_Studie.htm aktualizována: 29.08.2022, publikována: 20.11.2024