Přirozená povodeň na toku Bublavský potok

<< Klikněte pro zobrazení obsahu >>

[Úvodní stránka]  Věcná část > Druh a rozsah ohrožení povodněmi >

Přirozená povodeň na toku Bublavský potok

Bublavský potok
Odhad průběhu průtoku Q5 – pětiletý (směrem po proudu):

Při průtoku Q5 (v případ vyhrazeného stavidla v areálu Amati, kapacita 7 m3/s a volného průchodu mostními profily) voda proudí pouze v korytě Bublavského potoka.

Při průtoku Q5 může dojít k zaplavení sklepů, k místním břehovým nátržím.

Odhad průběhu průtoku Q20 – dvacetiletý (směrem po proudu):

Pod mostem (km 1.966 – 1.955) v areálu strojíren dojde ke zřícení staticky narušených opěrných zdí. Nové zdi by náporu vod měly odolat.

V km 1.670 částečně vybřežuje voda v horní části tenisových kurt, na levém břehu po proudu voda proudí přes snížené příbřežní pozemky.

V km 1.440 – 1.290 voda proudí sníženými inundacemi na obou březích.

V km 1.290 – 1.225 je zaplavena „Farářova“ zahrádka na pravém břehu, nad podezdívkou plotu č.p.1244 (14) se voda vrací zpět do koryta.

V km 1.225 – 1.180 hrozí v zúženém korytě podél pravobřežní podezdívky č.p.1244 (14) nátrže, snížený pozemek u č.p.14 je zaplaven spodní vodou.

V km 1.140 – 1.060 jsou na pravém břehu zaplaveny zahrady a sklepy zástavby č.p. 1599, 1479, 1477, 1267 (8, 6, 4, 2).

V km 0.845 vybřežuje voda nad vrátnicí (stavidlo vyhrazeno) do levobřežního areálu Amati a pokračuje dolů přes garáže až na pozemek objektu č.p. 1520 (26), v km 0.720 je voda již zpět v novém kapacitním korytě. Nad mostem u vrátnice se dostává část vody na pravobřežní silnici a pokračuje do Kraslic (postupně je ze silnice částečně odebrána dešťovou kanalizací).

Při průtoku Q20 dojde k částečnému zaplavení zástavby a škodám v přibřežních zahradách. V km 3.138 dojde k postupnému stržení nekapacitní lávky. V případě nevyhrazení stavidla u areálu Amati dojde ke zvýšení škod na příbřežních pozemcích.

Odhad průběhu průtoku Q100 – stoletý (směrem po proudu):

V km 2.615 se může splávím částečně ucpat vstup do uzavřeného profilu pod hlušinou z rudných dolů. Hladina nad ucpaným profilem by se mohla zvýšit až o 9 m a následně by voda pokračovala po pravobřežní silnici. Vlivem vzrůstajícího tlaku dojde pravděpodobně (ještě před přelitím vody na silnici) k provalení spláví (stromy, stavební materiál...) nad vstupem do uzavřeného profilu a prudkému zvýšení povodňové vlny pod uzavřeným profilem. Doporučeno v tomto místě povodňovým orgánům stálou službu a v případě stoupání hladiny (vlivem ucpání) okamžitě varovat obyvatele po proudu.

V km 2.325 – 2.300 je na pravém břehu zaplaven objekt u silnice.

V případě nevyhrazení požárního stavidla v areálu strojíren z Tisové km 1.967 dojde k vybřežení cca 3 m3/s a zaplavení snížené pravobřežní části areálu strojíren! Pod mostem v areálu strojíren mohou být narušeny původní historické opěrné zdi a může dojít k jejich destrukci se vznikem nátrže. Nové opěrné zdi by měly odolat.

V km 1.740 – 1.700 je zaplaven objekt na pravém břehu.

V km 1.680 – 1.600 proudí voda přes pravobřežní tenisové kurty, na levém břehu po proudu voda proudí přes snížené příbřežní pozemky.

V km 1.440 – 1.290 voda proudí pod č.p.158 inundacemi na obou březích.

V km 1.290 – 1.225 je zaplavena „Farářova“ zahrádka na pravém břehu, nad podezdívkou plotu č.p.14 se větší část vody vrací zpět do koryta.

V km 1.225 – 1.180 vzniknou v zúženém korytě podél pravobřežní podezdívky č.p.1244 (14) nátrže (možná je i destrukce pravobřežního valu mezi korytem a pozemkem č.p.1244 (14), snížený pozemek u č.p.14 je již dříve zaplaven spodní vodou.

V km 1.140 – 1.060 je na pravém břehu zaplavena zástavba č.p.1599, 1479, 1477, 1267 (8, 6, 4, 2).

Od km 1.060 se postupně pod plechovou ohradou dostává voda do levobřežního areálu Amati. Voda proudí po levobřežní cestě a vstupy zaplavuje výrobní budovy.

V km 0.946 – 0.872 voda proudí přes pravobřežní zahrady pod prádelnou, zástavba je zaplavena.

V km 0.845 vybřežuje voda (cca 6 m3/s) nad vrátnicí (stavidlo vyhrazeno!) do levobřežního areálu Amati (spojuje se s vodou proudící po levobřežní cestě) a pokračuje z kopce přes garáže až na pozemek objektu č.p.26, v km 0.720 je voda již zpět v novém kapacitním korytě.

Nad mostem u vrátnice vybřežuje voda (cca 2 m3/s) na pravobřežní silnici a pokračuje do Kraslic (postupně je ze silnice odebírána přepadem přes obrubník zpět do koryta a částečně dešťovou kanalizací). V dolní části zástavby (km 0.600) může po silnici (mezi obrubníky) ještě proudit cca 1 m3/s rychlostí 1.5 m/s.

V km 0.370 proudí po pravobřežní silnici (s přispěním hrazení ve dně nad mostem u betonárky) průtok cca 6 m3/s! Postupně voda ze silnice přepadá přes obrubník zpět do koryta, na křižovatku se silnicí č. 210 se dostává už jen cca 1 m3/s, část průtoku pokračuje vlevo ulicí Pohraniční stráže a rovně Wolkerovou ulicí.

Při průtoku Q100 dojde k zaplavení zástavby a škodám v příbřežních zahradách. V případě zahrazení stavidla v areálu Strojíren v Tisové a areálu Amati v Kraslicích dojde ke zvýšení škod na příbřežních pozemcích. V korytě Bublavského potoka dojde vzhledem k vysokým rychlostem k porušení břehového opevnění a k vytvoření břehových nátrží. V dolním úseku je možná i destrukce dna kapacitního koryta tvořeného plochými kamennými deskami.


Věcná část > Druh a rozsah ohrožení povodněmi > Přirozená povodeň na toku Bublavský potok

   | tisk | nahoru |

stránka b_povoden_bublavsky.htm aktualizována: 15.11.2022, publikována: 13.12.2024