<< Klikněte pro zobrazení obsahu >> [Úvodní stránka] Organizační část > Činnost a jednání povodňové komise > Činnost PK před a při povodni |
V případě dosažení 1. SPA zahajují činnost vybraní pracovníci Obecního úřadu, kteří začínají monitorovat situaci.
Od dosažení 1. SPA provádí pověřený pracovník obce hlídkovou službu, který informuje starostu a místostarostu obce.
Členové komise jsou po oznámení, že nastal 1. SPA, povinni sdělit svou dosažitelnost.
Časový limit pro přítomnost členů povodňové komise, nebo jimi pověřených zastupujících zaměstnanců na určeném pracovišti komise je 90 minut od vydání pokynu ke svolání zasedání povodňové komise.
2. SPA je vyhlášen dle údajů z hlásných profilů na Ohři a Svatavě a dle aktuálních informací k předpokládanému vývoji hydrometeorologické situace (informace o předpokládaných manipulacích na VD Skalka, VD Jesenice a VD Horka poskytne obci vodohospodářský dispečink Povodí Ohře, státní podnik).
Při 2. SPA zahajuje v základním rozsahu činnost povodňová komise obce. Starosta při dosažení mezních hodnot 2. SPA svolá povodňovou komisi a vyhlásí 2. SPA. aktivují se účastníci ochrany před povodněmi, uvádějí se do pohotovosti prostředky na zabezpečovací práce a podle možnosti se provádějí opatření ke zmírnění průběhu povodně.
Hrozí-li nebezpečí z prodlení, může předseda povodňové komise učinit neodkladná opatření bez svolané povodňové komise.
Již svolaná PK zajistí:
•Prověření spojení na předpovědní a hlásnou službu, na správce vodních toků.
•Prověření spojení a vyrozumění s PK Svatava (dbf), Sokolov (dbf), Královské Poříčí (dbf), Nové Sedlo (dbf), Staré Sedlo (dbf), Loket (dbf) a ORP Sokolov (dbf).
Dle potřeby vzájemné pomoci a dle potřeby koordinace dopravy budou kontaktovány i vzdálenější obce nebo i okolní obce hydrologicky s Těšovicemi nespojené.
•Zjištění předpokládaného vývoje hydrometeorologické situace.
•Nastavení směn hlídkové služby členů PK.
•Vydávání varovných zpráv a informování občanů a vlastníků nemovitostí ve správním území obce (rozhlasem, kriticky ohroženým nemovitostem telefonicky nebo osobně).
•Informování firem v ohroženém území (osobně, telefonem).
•Uvedení sil a prostředků k zabezpečovacím a záchranným pracím do stavu pohotovosti a nasazení sil a prostředků dle konkrétní situace. Ochrana objektů v prvotním rozlivu a u bezejmenného toku. Vyžádání pomoci u právnických a fyzických osob.
V případě akutní potřeby vyžádání pomoci u KOPIS HZS prostřednictvím obce s rozšířenou působností Sokolov (POZOR – dojezdový čas může být vyšší než při využití prostředků firem z okolí).
•Vyzvání občanů k ukotvení odplavitelného materiálu a odstranění (nebo alespoň ukotvení) lávek přes bezejmenný potok.
•Provádění dokumentačních prací.
•Zapisování do povodňové knihy (zápisy informací, telefonátů a rozhodnutí PK).
3. SPA je vyhlášen dle údajů z hlásných profilů na Ohři a Svatavě a dle aktuálních informací k předpokládanému vývoji hydrometeorologické situace.
Při vyhlášení 3. SPA Povodňová komise obce Těšovice zajistí:
•Opětovné prověření aktuálního spojení na předpovědní a hlásnou službu, na správce vodních toků.
•Opětovné prověření spojení a vyrozumění PK Svatava (dbf), Sokolov (dbf), Královské Poříčí (dbf), Nové Sedlo (dbf), Staré Sedlo (dbf), Loket (dbf) a ORP Sokolov (dbf).
Dle potřeby vzájemné pomoci a dle potřeby koordinace dopravy budou kontaktovány i vzdálenější obce nebo i okolní obce hydrologicky s Těšovicemi nespojené.
•Zjištění předpokládaného vývoje hydrometeorologické situace.
•Vydávání varovných zpráv a informování občanů a vlastníků nemovitostí ve správním území obce (rozhlasem, kriticky ohroženým nemovitostem telefonicky nebo osobně).
•Informování firem v ohroženém území (osobně, telefonem).
•Pokračování v zabezpečovacích, případně záchranných pracích. Zajištění strojů a prostředků pro ochranu objektů.
•Aktivace evakuačních prostor přijímacího střediska v případě negativní hydrologické prognózy a předpokladu nutné evakuace dolních Těšovic.
•V případě zaplavování nařízení evakuace včetně informování občanů o místech shromáždění a místě přijímacího střediska.
•Případné vyžádání pomoci u KOPIS HZS prostřednictvím ORP.
•Provádění dokumentačních prací.
•Zapisování do povodňové knihy (zápisy informací, telefonátů a rozhodnutí PK).
V souvislosti s předpokládaným vývojem povodňové situace aktivuje předseda nebo místopředseda povodňové komise další fyzické a právnické osoby.
•Po poklesu (opadnutí) velké vody odvolá Povodňová komise obce 3. a 2. SPA (stejným způsobem jako v předchozích případech dochází k vyrozumívání právnických a fyzických osob).
•Zajistit silniční spojení.
•Při vstupu do nemovitostí (po opadnutí vody) dbát zvýšené pozornosti s ohledem na zdraví a bezpečnost.
•Odčerpávat vodu ze sklepů silami SDH obce (popř. požádat o pomoc sousední sbory dobrovolných hasičů).
•Provedení dokumentačních prací způsobených škod a vzhledu po povodni (fotodokumentace, popřípadě videozáznam zachycující úroveň povodně).
•Zahájit odstraňování škod, odvoz odpadu a provedení dezinfekce všech zaplavených prostor.
•Provést soupis a odhad finančních škod způsobených povodní na majetku obce.
•Překontrolovat průchodnost odtokové kanalizace, uvolnit, vyčistit zanesené kanalizační vpusti.
•Zajistit vysoušecí techniku.
•Zajistit ostrahu vytopených nemovitostí.
•Připravit zpracování zprávy o povodni, zprávu předložit nadřízenému orgánu do jednoho měsíce.
•Instruovat občany o základních krocích po povodni
▪V případě, že byl vypnut hlavní vypínač elektrické energie a voda „namočila“ elektroinstalaci nebo lze důvodně předpokládat, že voda nebo vlhkost pronikla k elektroinstalaci (např. zásuvky byly pod vodou), tento vypínač nezapínat do doby, než bude provedena kontrola kvalifikovaným pracovníkem.
▪Revize rozvodu plynu v zatopených nemovitostech a objektech.
▪Vyžádat si kontrolu statiků.
stránka c_vyhlasovani.htm aktualizována: 05.08.2023, publikována: 07.10.2024