Chodovský potok

<< Klikněte pro zobrazení obsahu >>

 INTERNÍ VERZE  [Úvodní stránka]  Věcná část > Druhy a rozsah ohrožení povodněmi > Přirozená povodeň >

Chodovský potok

Odhad průběhu povodně Q5 (směrem po proudu)

Povodeň Q5 je na horním konci rovna 11,6 m3/s, postupně po proudu narůstá až na 29,8 m3/s při soutoku s Ohří. Tento průtok na vícero úsecích toku překročí kapacitu koryta a následně vybřeží a zaplaví okolní inundačního území. Rozsah záplavového území (ZÚ) Q5 může být tedy na některých místech již značný.

Průběh povodně v okolí vybraných příčných profilů je popsán níže:

P289_P až P262_P (ř. km 15,942 až 13,801) – první úsek studie, pod areálem Elektrárny Vřesová, upravené koryto je kapacitní na Q5 a potok se zde vlévá do nádrže Vřesová. Bezpečnostní přeliv hráze P271_H_BP (ř. km 14,189) zvládne převést povodeň Q5 a nehrozí přelití hráze. Pod nádrží je nevýznamný rozliv u menšího areálu patřící k elektrárně, ten je ale na vyvýšeném místě za levým břehem a povodeň ho nezasáhne.

Úsek končí 60 m dlouhým propustkem P262_P, kterým Chodovský potok kříží dvě železniční tratě. Kapacitní propustek má půlelipsový příčný profil a v jeho horní části je podélnou osou propustku veden produktovod.

P243_M a P237_M (ř. km 12,841 a 12,611) – dvojice mostů v obci Stará Chodovská. První z nich je sice akorát kapacitní na Q5, nicméně v území nad ním nastane již širší záplava a mohou být zasaženy zahrady s objekty na levé straně. Druhý most má i vizuálně nízkou světlou výšku a je nekapacitní na Q5 – sice nebude přelévaná mostovka a silnice, avšak nad mostem je možný větší rozliv v plochém území a ohrožení vícero zahrad s rozličnými objekty (kůlny, garáže, přístřešky aj.). Pod druhým mostem P237_M je situace obdobná a v dosahu povodně zde jsou zahrady především za pravým břehem.

P232 až P220_H_BP (ř. km 12,410 až 11,733) – v profilu P232 ústí zleva největší přítok – Tatrovický potok a dojde tím ke zdvojnásobení plochy povodí. Na pravém břehu je v ZÚ několik objektů vč. budovy restaurace.

Část přítoku Tatrovického potoka skončí rovnou v retenční nádrži Kaliště, kterou pak Chodovský potok obtéká upraveným korytem zprava. Bezpečnostní přeliv P220_H_BP dlouhý 83,5 m s širokou korunou z betonových panelů je dostatečně kapacitní pro převedení průtoku do hlavního koryta potoka a nehrozí přelití hráze.

P209 až P131 (ř. km 11,194 až 9,003) – jedná se o úsek intravilánu města Chodov. Vstupním objektem je silniční most P204_M (ř. km 11,001) který je na Q5 kapacitní, taktéž tomu je i v přímé trati pod ním. Tam se u několika řad garáží nachází další most P192_M (ř. km 10,718), který je rovněž na Q5 kapacitní. Pod ním má upravené koryto obdélníkový zděný profil, vede dále k mostu P182_M (ř. km 10,412) též dostatečnému na Q5, stejně jako o něco níže silničnímu mostu P171_M (ř. km 10,094).

V úpravě dochází k významnému poklesu podélného sklonu dna a to z 5,3 ‰ postupně na 2,3 ‰ až pouze na 1,2 ‰ v dolní části úpravy, což se v trati nad mostem P164_M (ř. km 9,935) projeví poklesem kapacity koryta pod Q5 a bude na levé straně zaplaveno parkoviště a objekt s bistrem a restaurací. Nekapacitní úsek pokračuje až k mostu P156_M (ř. km 9,720) a nad ním může nastat zaplavení prostranství před Základní uměleckou školou a panelovým domem za levým břehem.

Pod mostem P156_M je upravené koryto a objekty povětšinou opět kapacitní na Q5. Nachází se zde 86 m dlouhý propustek P154_P (ř. km 9,695), který zakrývá koryto pod povrch, hned pod ním následuje most P152_M (ř. km 9,605) a úprava končí za posledním mostem P144_M (ř. km 9,499). V dolní části tak není povodní Q5 zaplaveno okolní území.

V závěru intravilánu mezi profily P139 až P135 (ř. km 9,360 až 9,140) může dojít k rozlivu za nižším levým břehem a zaplavení několika sportovních hřišť (tenis, streetball, plážový volejbal, minigolf) a dřevěného kiosku.

P125_M (ř. km 8,831) – železniční most s vysokým náspem tvořícím hráz v údolí, vybřežení Q5 nad ním.

Odhad průběhu povodně Q20 (směrem po proudu)

Povodeň Q20 ještě více zhoršuje na některých místech nepříznivý stav vyvolaný již Q5. Velikost průtoku na horním konci je 19,50 m3/s, při soutoku s Ohří nabírá 48,90 m3/s, což je asi 64% nárůst oproti hodnotě Q5.

P289_P až P262_P (ř. km 15,942 až 13,801) – nad profilem jezu P280_J (ř. km 15,485) již voda může překonat pravý břeh a zaplavit zalesněné území pod upraveným korytem. Nedaleká protékaná nádrž Vřesová s bezpečnostním přelivem P271_H_BP (ř. km 14,189) zvládne převést i povodeň Q20 a nehrozí přelití hráze.

P243_M a P237_M (ř. km 12,841 a 12,611) – dvojice mostů v obci Stará Chodovská. První z nich není kapacitní na Q20 a bude obtékán zleva, zasaženy tam budou rodinné domy u cestu k mostu. U druhého mostu dvacetiletá voda přelije cestu po obou stranách a zasáhne dva rodinné domy na pravé straně u cesty.

Mezi oběma mosty bude o něco větší rozliv a hloubky nežli při Q5, obdobná situace je i za druhým mostem.

P232 až P220_H_BP (ř. km 12,410 až 11,733) – pod přítokem Tatrovického potoka obdobná záplava jako u Q5, část průtoku z Tatrovického potoka projde retenční nádrží Kaliště, který poté boční bezpečnostní přeliv P220_H_BP (dlouhý 83,5 m) převede do hlavního koryta potoka a nehrozí zde přelití hráze.

P209 až P131 (ř. km 11,194 až 9,003) – v intravilánu města Chodov již přestává postačovat kapacita koryta.

Vstupním silniční most P204_M (ř. km 11,001) je ještě na Q20 kapacitní, nicméně nad ním bude již částečně zaplaven autoservis při pravém břehu. Až k mostu P192_M (ř. km 10,718), jenž je kapacitní bez rezervy na Q20, nedochází k vybřežení, zcela jiná bude situace pod P192_M – vlivem klesajícího sklonu dna (z 5,3 ‰ postupně na 2,3 ‰ až pouze na 1,2 ‰ v dolní části úpravy) bude v tomto úseku ohrožen intravilán města.

Most P182_M (ř. km 10,412) bude mít hladinu Q20 již v mostovce, pod ním je možný rozliv za pravým břehem k panelovému domu. Nad silničním mostem P171_M (ř. km 10,094) je v záplavě další podlouhlý panelák, hned pod mostem za pravým břehem jsou zasaženy hasičské garáže.

U mostu P164_M (ř. km 9,935) již bude přelévána mostovka a ulice Školní. Nad ním je na levém břehu v dosahu objekt s bistrem a restaurací, pod mostem za pravým břehem dva panelové domy a na protější levé straně je v ohrožení budova ZUŠ a další podlouhlý panelový dům.

Nad mostem P156_M (ř. km 9,720) přitéká zprava Vintířovský potok, což znamená další zvýšení hydrologie (Q20 = 36,5 m3/s). Dvacetiletá povodeň zde zaplaví ulici Dukelských hrdinů, Tyršova a částečně i Tovární.

Propustek P154_P (ř. km 9,695) zde na 86 m zakryje koryto pod povrch. U mostu P152_M (ř. km 9,605) bude zaplavena ulice Staroměstská tím, že most je obtékán na levé straně.

Posledním most P144_M (ř. km 9,499) má při Q20 za vzdutou mostovku, povrchový průtok z předchozího úseku ho bude obtékat především na levé straně – tam oproti povodni Q5 může být zaplaven téměř celý přilehlý sportovní areál. Zaplavení hrozí i v okolí profilu P139 (ř. km 9,360) za pravým břehem – garáže a dvůr z budov.

P125_M (ř. km 8,831) – vzdutí nad náspem trati a železničním mostem, které díky nízkému podélnému sklonu dna v území má vliv i do intravilánu města Chodov. Hydrostatická hladina vzatá z P125_M by již dokonce i při Q5 plnila profily problémových objektů P156_M a P164_M. Nad mostem u profilu P133 (ř. km 9,054) také začíná Q20 zasahovat za pravým břehem do nedaleké zahrádkářské osady.

Odhad průběhu povodně Q100 (směrem po proudu)

Povodeň Q100 nemá po většinu toku dramatičtěji odlišný charakter nežli Q20 (záplavové území je v údolí vymezeno protilehlými svahy). Lze ale očekávat větší rozliv a hloubky v intravilánu Chodova a místní části Dvory v Karlových varech. Velikost průtoku na horním konci je 30,4 m3/s, při soutoku s Ohří 73,5 m3/s.

P289_P až P262_P (ř. km 15,942 až 13,801) – pod Přeložkou podkrušnohorských potoků dochází k rozlivu za pravým břehem, voda poté směřuje k paralelnímu korytu napravo od nádrže Vřesová. Stoletou povodeň převede bezpečnostní přeliv P271_H_BP (ř. km 14,189) a nehrozí přelití hráze.

P243_M a P237_M (ř. km 12,841 a 12,611) – dvojice mostů v obci Stará Chodovská. U prvního z nich bude již přelévána cesta na obou jeho stranách a dojde k zasažení dalších rodinných domů pod mostem. U druhého mostu Q100 zaplaví cestu po obou stranách intenzivněji nežli Q20 a též ohrozí další rodinné domy pod mostem.

P232 až P220_H_BP (ř. km 12,410 až 11,733) – pod přítokem Tatrovického potoka obdobný průběh jako u Q20, část průtoku z Tatrovického potoka se oddělí rovnou do retenční nádrže Kaliště, dlouhý boční bezpečnostní přeliv P220_H_BP převede průtok do hlavního koryta potoka bez přelití koruny hráze.

P209 až P131 (ř. km 11,194 až 9,003) – koryto v intravilánu města Chodov není dimenzováno na převedení stoleté povodně. U vstupního silničního mostu P204_M (ř. km 11,001) již bude zavzdutá mostovka, ale rozliv v území nad ním obdobný jako u Q20. Pod P204_M se v ZÚ nachází několik objektů za levým břehem u atletické dráhy. Až za most P192_M (ř. km 10,718), u nějž hladina vystoupá na mostovku, bude zaplaveno nejbližší okolí ulice Okružní, v ZÚ Q100 zde ale nejsou žádné budovy.

Vzhledem k již dříve popsanému poklesu podélného sklonu dna, bude od mostu P182_M (ř. km 10,412) až na závěr intravilánu stoletým průtokem ohrožována zástavba města, a to po obou stranách Chodovského potoka. Nastane zde širší rozliv s většími hloubkami nežli tomu bylo u Q20, do záplavového území se dostanou další panelové domy, budovy a jiné objekty v okolí koryta. Mosty přes potok budou mít přelévané silnice vedoucí k mostu a po obou jejich stranách tak nastane povrchový odtok ulicemi města.

P125_M (ř. km 8,831) – vzdutí vyvolané náspem trati a železničním mostem se bude propagovat do intravilánu města Chodov. Nad mostem u profilu P133 (ř. km 9,054) je v ZÚ krajní část zahrádkářské osady.


Věcná část > Druhy a rozsah ohrožení povodněmi > Přirozená povodeň > Chodovský potok

   | tisk | nahoru |

stránka b_druhy_prirozena_chodovsky-potok.htm aktualizována: 07.11.2024, publikována: 18.11.2024