Vitický potok ř.km 0,000 – 12,000

  Věcná část > Přirozená povodeň na tocích > Konkrétní vodní toky 

Vitický potok ř.km 0,000 – 12,000

Previous pageReturn to chapter overviewNext page   Tisk této stránky
Posouzení jednotlivých úseků toků a příslušného území
ř. km 0,00 – 1,140  Výustní trať, průchod obcí Dalovice

Kapacita koryta prakticky v celé délce upraveného úseku průchodu obcí je zcela dostatečná i pro průtok Q100. Ovlivnění průtoků hladinovými stavy v řece Ohři zasahuje cca na délku 100 m k silničnímu mostu. Nevyrovnanost břehové úrovně zapříčí vybřežení průtoku Q100 ve dvou lokalitách a to v km 0,288 vlevo nad silničním mostem a v km 0,800 vlevo nad lávkou u potoka. Způsobené rozlivy nejsou výrazné a zasáhnou menší územní část. Hloubka vybřežené vody je do 30 cm. K výraznému ohrožení obytných domů nedojde.

ř. km 1,140 – 1,800 Nad obcí Dalovice

Na konci zástavby Dalovic, kterou prochází Vitický potok je nad silničním mostem ul. Průběžná vzdouvací objekt se středním tabulovým uzávěrem. Objekt je zcela nekapacitní a ve spojitosti s návazným neupraveným korytem ve volné trati působí vzdutí a poměrně značné zatopení území na pravé straně koryta. Vzhledem k prostředí a zatíženosti území nemá vybřežení negativní důsledky, naopak zajišťuje přirozenou retenci nad zástavbou, která je oddělena ulicí Průběžnou.

Pod ulicí Průběžnou se vybřežené vody dostávají zpět do Vitického potoka v pravé části údolí – zemním korytem. Vzhledem k jeho funkci se doporučuje zajištění jeho funkce a zajistit jeho nezasypání.

ř. km 1,800 – 10,200 Volná trať

Povodňové průtoky protékají dnem údolí s rozsahem záplavového území daného kapacitou koryta a překážkami odtoku, zejména křížení s komunikační sítí – silniční a hospodářské mosty, mostky a lávky u zástavby apod. Využívání zaplavovaných pozemků plně respektuje historicky dané záplavy.

 

Specifická místa :
a) ř. km 2,240 – 2,650

Průchod zástavbou lokalita „Zátiší“ a křížení se silnicí Nové Otovice – Sadov. Kapacita koryta a silničního mostu je dostatečná, k ohrožení zástavby, příp. k rozlivům nedojde.

b) ř. km 3,150 – 3,350 Nad silnicí k průmyslovému areálu

Silniční mostek způsobí vzdutí s následným zaplavením dna údolí vpravo od koryta. K záplavám dochází už při průtoku Q5, do území pod příjezdnou silnicí se záplavy nedostanou, k ohrožení průmyslového areálu nedojde.

c) ř. km 3,868  Viadukt ČD

Koryto ve dně údolí je mělké, most způsobí vzdutí už při průtoku Q5 a dojde k zatopení území (dno údolí) až k silnicí km 4,300. Zatopené pozemky nejsou intenzivně využívány, železniční trať je na vysokém náspu.

d) ř. km 4,310  Silnice Otovice – Podlesí

Silniční mostek je zcela nekapacitní (méně než Q5), silniční těleso je na vyšší úrovni a vybřežené průtoky zaplavují dno údolí až od průtoku Q5. Pozemky nejsou intenzivně využívány.

e)  ř. km 4,700 – 5,350

Terénní dispozice dna údolí a kapacita koryta způsobují vybřežení v km 5,300 a převádění povodňového průtoku Q100 při levé straně údolí samostatným ramenem – je zahrnuto do aktivní zóny průtoku Q100.

f) ř. km 7,600 – 8,00 Průchod zástavbou lokalita „Nivy“

Vybřežené průtoky nad Q5 zaplavují dno údolí v šířce do 50 m, při průtoku Q100 dochází k zatopení rodinných domů (cca 4 domy) umístěných mezi silnicí a korytem. Silniční most v km 7,770 je nekapacitní i pro průtok Q5, ale způsobené vzdutí nezasáhne zástavbu. Současná zástavba není umístěna v aktivní zóně průtoku Q100.

ř. km 10,200 – 11,700  Zástavba „Děpoltovice“

Kapacita koryta a převážné většiny mostních objektů je malá, prakticky do průtoku Q5 a vybřežené průtoky nad Q5 zaplavují dno údolí v šířce do 50 m. Dochází k zatopení zástavby zejména ve spodní části (zemědělských objektů) na pravém břehu a obytných domů na levém břehu nad silničním mostem km 10,490; 11,015 a 11,314. Rovněž dochází k zatopení souběžně vedené hlavní silnice, která se dostává i s některými domy do aktivní zóny průtoku Q100.

ř. km 11,700 – 12,00   Nad Děpoltovicemi

 Kapacita koryta je cca Q5, záplavy postihují pravou část údolí. Pozemky nejsou intenzivně využívány – jedná se o louky.

 

Posouzení mostních objektů

V tabulace jsou uvedeny přehledně všechny mostní objekty – železniční a silniční mosty, hospodářské mosty, mostky a lávky k jednotlivým domům vždy  s uvedením úrovně dolní a horní hrany mostní konstrukce, úroveň hladiny při průtoku Q100 a jejich vzájemné vyhodnocení. V tabulce jsou vyznačeny mostní objekty zasahující do průtočného profilu povodňového průtoku Q100 a objekty, které jsou přelévány.

 

Z tabulkového přehledu mostů vyplývá :

 

 

Počet mostních objektů

Umístění

Popis

Staničení

 

Celkem

Zatopená

dolní hrana

Přelévaná horní hrana

Celkem

0,00 – 12,0

28

20

16

Dalovice

0,0 – 0,142

6

2

--

Děpoltovice

10,200 – 11,700

11

11

11

Silniční

0,00 – 12,0

18

13

10

Železniční

0,00 – 12,0

1

--

--

Lávky

0,00 – 12,0

9

7

6

 

Souhrnná tabulka dává komplexní přehled o stavu mostních objektů z hlediska převádění povodňových průtoků a lze z údajů vycházet při posuzování požadavků na jejich úpravu. Zvlášť nepříznivá situace je v zástavbě obce Děpoltovice, kde ani jeden most či lávka  nesplňuje požadavky z hlediska převádění průtoků korytem Vitického potoka. Tyto objekty jsou v převážné míře výškově umístěné na břehové linii bez jakéhokoliv převýšení a vzhledem k nízké kapacitě koryta potoka tak nepříznivě ovlivňují průběh povodňových průtoků (překážka odtoku). Současně zapříčiňují v několika místech i zatopení komunikace. Při řešení nápravných opatření je nutné úpravu mostních objektů řešit vždy v komplexu s návaznou úpravou koryta.

Z uvedených vzdouvacích objektů ovlivňují povodňové průtoky, počítané ve studii ZÚ, pouze oba balvanité skluzy v Březové, nad nimiž se při těchto řešených průtocích tvoří rozlivy malého rozsahu.

 

Soubor: pp_Viticky_1.htm


Věcná část > Přirozená povodeň na tocích > Konkrétní vodní toky > Vitický potok ř.km 0,000 – 12,000

 | nahoru |

stránka aktualizována: 26.4.2012, publikována: 29.5.2012