Teplá ř.km 11,000 - 35,05 (hranice ORP)

  Věcná část > Přirozená povodeň na tocích > Konkrétní vodní toky 

Teplá ř.km 11,000 - 35,05 (hranice ORP)

Previous pageReturn to chapter overviewNext page   Tisk této stránky
Posouzení jednotlivých úseků území
ř. km 11,00 – 25,00 Volná trať

ř. km 11,00 – 13,200

Kapacita koryta je ovlivněna hospodařením vodní nádrže Březová. Vzdutí z nádrže pro průtoky Q5 a Q20 zasahuje k silničnímu mostu v km 12,279 a průtok Q100 zasahuje až k silničnímu mostu v km 13,474. Koryto má břehovou kapacitu do průtoku Q5, Průtoky vyšší vybřežují v rozsahu dle úrovně okolního terénu. Hladina při průtoku Q100 zasahuje celé dno údolí prakticky od silnice po železniční trať. V daném úseku je zřízeno po obou stranách koryta golfové hřiště, které je terénně vytvarované. V této studii nebylo pro málo podkladů stanoveno detailní rozsah zatopení při různých průtocích. Z hlediska „aktivní zóny“ je zde  uvažována celá záplavová plocha při průtoku Q20. Jedná se o pozemky s jiným využitím, stávající zástavba je mimo záplavovou plochu i průtoku Q100.

ř. km 17,700 – 21,300

Charakter proudění a rozsah rozlivů zůstává stejný. Vakový jez v km 20,700 (Krásný jez)  neovlivňuje průběh povodňových průtoků. Silniční propojení od silnice 1. třídy do obce Krásný jez je nad úrovní rozlivů Q100.

ř. km 21,300 – 25,00

Úzké údolí udává rozsah záplavového území. Zástavba obce „Vodná“ je nad úrovní hladiny Q100. Spádový stupeň v km 24,470 stabilizuje niveletu dna koryta, zmírnil spádové poměry a se sníženou rychlostí proudící vody zvýšil zabezpečení „Vodné“ před rozlivy velkých vod.

ř. km 25,00 – 28,00 Průchod zástavbou Bečov nad Teplou

Ve spodní části, kde je zástavba umístěna mezi silnicí a korytem Teplé km 25,0 – 25,800 zasahuje hladina průtoku Q100 do jejich spodních částí – zákres je ve vztahu k rozsahu zaměření. Hladina průtoku Q20 je cca o 0,5 až 0,6 m níže a je bezpečně v korytě.

V úseku nad spádovým stupněm v km 26,130 hladina Q100 zasahuje na levém břehu až k silnici (ulice Karlovarská), ale její hloubka není výrazná, průtok Q20 je už prakticky v korytě. Nádraží ČD na levém břehu je nad úrovní hladiny Q100, rovněž pila (skládka dřeva) je nad její úrovní.

Rybí sádky Českého rybářství na pravém břehu v km 27,400 – 27,800 jsou sice nad úrovní Q100, ale dle zaměření může být problematické místo u vtokového objektu náhonu u jezu. Stavidlo a bet. zdi objektu jsou nad úrovní Q100, ale úroveň terénu mezi objektem a mostem je na nižší úrovni a tímto průlehem mlže dojít k zatopení rybích sádek. Rybí sádky na levém břehu Teplé v km 28,400 – 28,900 nejsou ohroženy povodňovými průtoky.

ř. km 28,00 – 35,00 Volná trať

Průtok Q100 zasahuje pouze nejhlubší dno údolí, bez větších plošných rozlivů. Souběžně probíhající silnice i železniční trať jsou na vyšší výškové úrovni. Skupina domů na pravém břehu Teplé v km 33,900 jsou v záplavovém území Q100. Hloubka vody při Q100 je cca 30 cm nad terénem. Soutok s levostranným přítokem Pramenského potoka je stabilizovaný a vzdutí z koryta Teplé zasahuje pouze do vzdálenosti cca 100 až 200 m.

 

Posouzení mostních objektů

V tabulce č. 2 jsou uvedeny přehledně všechny mostní objekty, lávky, potrubní přechody a prefabrikované mostky vždy s uvedením úrovně dolní a horní hrany mostní konstrukce, úroveň hladiny Q100 a jejich vzájemné vyhodnocení.

Objekty, které jsou nekapacitní, zasahující do průtočného profilu povodňového průtoku Q100 a objekty, které jsou přelévány, jsou v tabulce vyznačeny. Jedná se celkem o 13 objektů z celkem 45 mostních objektů. Do těchto objektů jsou zařazeny veškeré objektu převádějící koryto Teplé pod silnicí, železniční tratí, místními komunikacemi, potrubími, a pod.

V souhrnu lze říci, že železniční most a silniční mosty na hlavních silnicích jsou kapacitní a nezhoršují odtokové poměry. Jiná situace je v horní části toku, kde na silnicích III. třídy, anebo pouze hospodářských mostech jsou mostky z prefabrikátů (obdélníkové „Beneše“), které jsou nekapacitní, působí jako překážka odtoku a způsobují i přelití komunikace. Ovšem v případě, kdy tyto mosty jsou ve volné trati, to je mimo zástavbu, nezpůsobí mimo zavzdutí hladiny větší škody. K výsledkům studie by měl být brán zřetel při jejich rekonstrukci č opravě a zajistit zvýšení jejich kapacity a tím i bezpečnost provozu na komunikacích.

 

Posouzení rybníků na toku Teplé
Posuzované rybníky leží v ORP Mariánské Lázně, vzhledem významu i pro území ORP Karlovy Vary jsou data začleněna i do tohoto plánu.

 

Jedná se celkem o čtyři rybníky v pořadí:

oSladovský rybník

oParkový rybník

oStarý rybník

oBetlémský rybník

Všechny rybníky mají bezpečnostní přeliv k převádění povodňových průtoků. Vždy se jedná o přeliv bez manipulačních zařízení. Popis a vyhodnocení je uveden v předcházejících kapitolách. Žádný rybník, to je hráz a jeho bezpečnostní přeliv nesplňuje požadavky z hlediska převádění povodňových průtoků a z hlediska převýšení koruny hráze nad povodňovým průtokem Q100.

 

V přehledné tabulce jsou uvedeny základní kóty hrázového objektu a hladina Q100

Staničení

 

Kóta

Délka

Hladina

Rybník

km

Pf.

koruny

hráze

koruny

bezp. přelivu

přelivné hrany

m

Q100

 

46,299

163

650,70

648,80

10,0

650,77

Sladovský

48,210

168 b

654,50

653,26

652,93

7,8 + 4,0

655,37

Parkový

48,568

170

660,40

657,83

4,2 + 4,80

660,28

Starý

53,181

181

672,10

670,36

2 x 8,7

671,92

Betlémský

 

Soubor: pp_Tepla_2.htm


Věcná část > Přirozená povodeň na tocích > Konkrétní vodní toky > Teplá ř.km 11,000 - 35,05 (hranice ORP)

 | nahoru |

stránka aktualizována: 29.5.2012, publikována: 29.5.2012