Přirozená povodeň

<< Klikněte pro zobrazení obsahu >>

[Úvodní stránka]  Věcná část > Druhy a rozsah ohrožení povodněmi >

Přirozená povodeň

Rozsah ohrožení při přirozené povodni vyplývá ze studií záplavového území Chodovského a Tatrovického potoka a ze závěrů terénního šetření, jež zpracovatel digitálního povodňového plánu za účasti zástupců Městského úřadu provedl. Byly využity i závěry terénního šetření ze zpracování Studie riziková území při extrémních přívalových srážkách v Karlovarském kraji.

Dále byly použity veškeré údaje o historických povodních, kterými disponuje Městský úřad. V rámci terénního šetření byla pořízena podrobná pozemní fotodokumentace, která je přílohou plánu a byla zanesena do POVIS.

Nejdetailnější podklady jsou k dispozici k Chodovskému potoku, ke kterému byly v rámci procesu plánování v oblastech povodí zpracovány i mapy rizik dostupné v centrálním datovém skladu. Data centrálního datového skladu jsou veřejnosti k dispozici formou map povodňového nebezpečí a povodňového rizika nebo přehledného tabulkového výpisu.

Další informace: Mapy povodňového nebezpečí a povodňových rizik 

hmtoggle_plus1Mapa rozlivů - Chodovský potok
Chodovský potok

Při průtoku Q1 (jednoletá povodeň) jsou zaplaveny snížené pozemky v obci Stará Chodovská a dále snížené inundace v úseku od fotbalového hřiště pod Chodovem. Město Chodov má ochranu maximálně na průtok Q5 (pětiletá povodeň).

Odhad průběhu průtoku Q5 - pětiletý (směrem po proudu):

Pod nádrží Vřesová dojde k poškození vývaru (z panelů) pod bezpečnostním přelivem.

V místní části Stará Chodovská již přepadá voda přes nekapacitní silniční mosty (3,7 m3/s v ř.km 12,267 a 2,3 m3/s v ř.km 12,046). Jsou zaplaveny snížené inundace (zahrady, zástavba) na obou březích.

Do usazovací nádrže pod Starou Chodovskou přepadá v ř.km 11,800 přes cestu cca 13 m3/s, zpět do koryta se vrací bezpečnostním přelivem u hráze (ř.km 11,215‑11,145).

Nad silničním mostem v Chodově (Husova ul.) se začíná dostávat voda do plochy bývalého areálu sběrných surovin (naproti autoklubu).

Nad silničním mostem ve Školní ul. (ř.km 9,420) začíná přes levý břeh přepadat voda. Pod silničním mostem ve Školní ul. je částečně zaplavena snížená inundace na levém břehu.

Pod silničním mostem (Vančurova ul.) přepadá v ř.km 8,890 voda do sportovního areálu na levém břehu. Pod ČOV v Chodově jsou zaplaveny snížené inundace na obou březích.

Odhad průběhu průtoku Q20 - dvacetiletý (směrem po proudu):

Pod nádrží Vřesová dojde k destrukci vývaru (z panelů) pod bezpečnostním přelivem. Propustek pod železniční tratí v ř.km 13,196 je zahlcen. Parovod procházející propustkem je pod vodou.

Pozn.: Propustek pod tratí je ve výústní části dále zúžen stupněm. V celé délce propustku je tlakové proudění. Příčné nosníky parovodu v klenbě propustku jsou náchylné k zachytávání spláví (stromy, větve). Příčné prahy a stupeň jsou náchylné k zachycení balvanů, panelů z úseku mezi nádrží Vřesová a propustkem. Při povodni může dále dojít k porušení a explozi parovodu. (Propustek má max. kapacitu Q10). Je nutná průběžná kontrola hlídkovou službou obce Vřesová a města Chodov.

V obci Stará Chodovská přepadá voda přes nekapacitní silniční mosty (16 m3/s v ř.km 12,267 a 16 m3/s v ř.km 12,046). Voda proudí přes snížené inundace (zahrady, zástavba) na obou březích.

Do usazovací nádrže pod Starou Chodovskou přepadá v ř.km 11,800 přes cestu (bude poškozena) cca 27 m3/s, zpět do koryta se vrací bezpečnostním přelivem u hráze (ř.km 11,215‑11,145).

Pod koupalištěm v Chodově jsou zaplaveny původní sádky a plocha bývalé sběrny na levém břehu, na pravém břehu je zaplaven areál autoklubu.

Nad nekapacitní lávkou pro pěší v ř.km 10,365 vybřežuje voda do zástavby na levém břehu a pod plechovou ohradou i do areálu oploceného placeného parkoviště na pravém břehu.

Nad mostem u trafostanice v ř.km 9,890) vybřežuje voda do zástavby města na obou březích. Přes vozovku v Okružní ulici přepadá 6 m3/s.

Hlavní proudnice v zástavbě města Chodov vede ulicemi Okružní, Poděbradova, Rooseveltova, Dukelských hrdinů, Tyršova a dále přes fotbalové hřiště.

Pozn.: Upravené koryto Chodovského potoka v centru Chodova má sklon pouze 0,12 %!

V dolní část Chodova mezi sil. mostem ve Vančurově ulici a železničním mostem pod Chodovem (ř.km 8,956‑8,290) má sklon pouze 0,14 %. Zúžený profil železničního mostu v ř.km 8,290 vzdouvá při průtoku Q20 hladinu u ČOV.

Odhad průběhu průtoku Q100 - stoletý (směrem po proudu):

Pod nádrží Vřesová dojde k destrukci vývaru (z panelů) pod bezpečnostním přelivem.

Propustek pod železniční tratí v ř.km 13,196 je zahlcen (min. vzdutí nad vrchem vstupní klenby do propustku je 8,5 m)! Parovod procházející propustkem je pod vodou.

Pozn.: Propustek pod tratí je ve výústní části dále zúžen stupněm. V celé délce propustku je tlakové proudění. Příčné nosníky parovodu v klenbě propustku jsou náchylné k zachytávání spláví (stromy, větve). Příčné prahy a stupeň jsou náchylné k zachycení balvanů, panelů z úseku mezi nádrží Vřesová a propustkem. Při povodni může dále dojít k porušení a explozi parovodu. (Propustek má max. kapacitu Q10). Při omezení průtočnosti propustku hladina dále stoupá, může dojít k porušení stability železničního náspu. Je nutná průběžná kontrola hlídkovou službou obce Vřesová a města Chodov.

V místní části Stará Chodovská přepadá voda přes nekapacitní silniční mosty (36 m3/s v ř.km 12,267 a 35 m3/s v ř.km 12,046). Voda proudí přes zástavbu na obou březích.

Do usazovací nádrže pod Starou Chodovskou přepadá v km 11,800 přes cestu cca 48 m3/s (cesta bude poškozena), zpět do koryta se vrací bezpečnostním přelivem u hráze (ř.km 11,215‑11,145).

Pod koupalištěm v Chodově jsou zaplaveny původní sádky a plocha bývalé sběrny na levém břehu (hloubka až 1,8 m), na pravém břehu je zaplaven areál autoklubu.

Přes vozovku mostu 222-012 v Husově ulici přepadá 6 m3/s. Pod silničním mostem voda zaplavuje dvůr školy na pravém břehu, hlavní proudnice pokračuje v pravé inundaci Okružní ulicí.

Nad mostem v Okružní u ulici u trafostanice v ř.km 9,898 vybřežuje voda do zástavby města na obou březích. Přes vozovku v Okružní ulici přepadá 34 m3/s.

Hlavní proudnice v zástavbě města Chodov vede ulicemi Okružní, Poděbradova, Rooseveltova, Dukelských hrdinů, Tyršova a dále přes fotbalové hřiště.

Pozn.: Upravené koryto Chodovského potoka v centru Chodova má sklon pouze 0,12 %.

V dolní část Chodova mezi sil. mostem ve Vančurově ulici a železničním mostem pod Chodovem (ř.km 8,956‑8,290) má sklon pouze 0,14 %. Zúžený profil železničního mostu vzdouvá při průtoku Q100 hladinu u ČOV (ř.km 8,694) o cca 0,3 m (vzdutí se projevuje až do centra města). Nižší část ČOV (dosazovací nádrže) v Chodově je zaplavena.

Tatrovický potok

Ohrožení zástavby či veřejné infrastruktury je proti Chodovskému potoku minimální.

Od hranice správního území Chodova po ústí je tok veden v upraveném lichoběžníkovém profilu. V úseku 1,46‑1,7 může dojít při Q100 k lokálnímu rozlivu, ale pouze v úzkém prostoru mezi silnicí a hrází výsypky. V celém úseku není žádná nemovitost ohrožená aktivní zónou, v záplavě Q100 je jedna rozvodná stanice.

Prakticky jediným nekapacitním mostem na upraveném úseku toku je most v ř.km 1,169. Mostovka tohoto mostu zasahuje do průtočné profilu. Na pravém břehu je silnice, která je v prostoru mostu poměrně nízko. Výsledkem pak je to, že při povodni Q100 dojde pravděpodobně k rozlivu na pravém břehu a přelití vody přes komunikaci. Voda, která se dostane za komunikaci, se již nedostane zpět do Tatrovického potoka a odteče do průmyslového kanálu souběžného s Chodovským potokem.

Z pohledu ohrožení povodní se pravděpodobně nic podstatného nestane, neboť tento kanál protéká až do soutoku s Tatrovickým potokem v ř.km 0,070 nezastavěným územím.

V úseku toku 1,169‑0,300 je koryto plně kapacitní na průtok Q100 i větší. Kolem toku je několik výrobních objektů, ke kterým vedou mosty přes potok. Všechny mosty jsou bez problémů kapacitní a žádná z nemovitostí není ohrožena.

Dolní úsek pod silničním mostem 222-010 je zcela nekapacitní a již při Q5 dojde rozlivu. Nad soutokem je vybudován objekt křížení Tatrovického potoka a průmyslového kanálu tak, aby byl rybník vodou z Tatrovického potoka obtékaný. Toto platí do cca jednoleté vody. Při vyšších průtocích se voda rozlije z koryta a protéká přímo do rybníka.

Vintířovský potok

Ohrožení Chodova Vintířovským potokem je zásadní. V rámci studie Riziková území při extrémních přívalových srážkách bylo v měřítku Karlovarského kraje stanoveno střední nebezpečí vzniku přívalové povodně pro tento tok s umístěním kritického bodu u zahrádek nad Lesním rybníkem. Míra zranitelnosti v Chodově je však významná a riziko zasažení zástavby je zde výrazně vyšší než ve Vintířově.

Nad kritickým bodem v Chodově se nachází regulace koryta - skluz s rozražeči, dojde k vyšším rychlostem a může dojít k destrukci koryta podél zahrad.

Nad bezpečnostním přelivem Lesního rybníka dojde k rozlivu (nekapacitní trubní propustky). Bezpečnostní přeliv rybníka je v havarijním stavu a může dojít k narušení jeho konstrukce včetně destrukce.

Vážnou komplikaci způsobí zanesený nekapacitní profil na křižovatce Lesní a Tovární ulice, tvořený dvěma Benešovými profily. Dojde k rozlivu na komunikace a parkoviště a proudění k autobusovému nádraží a poliklinice. Zde budou rozlivy nejširší. Může být omezen i přístup do panelových domů na soutoku s Chodovským potokem.

Mosty v ulici Lesní, k Tescu, k autobusovému nádraží a u polikliniky jsou kritickým bodem z hlediska rozlivu a kumulace spláví. Zejména na mostě v Lesní ulici může na středovém pilíři docházet k enormnímu záchytu spláví. Celý úsek toku podél zahrádek je obklopen skládkami větví a biohmoty z údržby zahrádek.

Další informace: Místa omezující odtokové poměry


Věcná část > Druhy a rozsah ohrožení povodněmi > Přirozená povodeň

   | tisk | nahoru |

stránka b_druhy_prirozena.htm aktualizována: 15.07.2021, publikována: 12.11.2023