<< Klikněte pro zobrazení obsahu >> [Úvodní stránka] Věcná část > Druhy a rozsah ohrožení povodněmi > Přirozená povodeň > Chodovský potok |
Povodeň Q5 je na horním konci rovna 11,6 m3/s, postupně po proudu narůstá až na 29,8 m3/s při soutoku s Ohří. Tento průtok na vícero úsecích toku překročí kapacitu koryta a následně vybřeží a zaplaví okolní inundačního území. Rozsah záplavového území (ZÚ) Q5 může být tedy na některých místech již značný.
Průběh povodně v okolí vybraných příčných profilů je popsán níže:
P289_P až P262_P (ř. km 15,942 až 13,801) – první úsek studie, pod areálem Elektrárny Vřesová, upravené koryto je kapacitní na Q5 a potok se zde vlévá do nádrže Vřesová. Bezpečnostní přeliv hráze P271_H_BP (ř. km 14,189) zvládne převést povodeň Q5 a nehrozí přelití hráze. Pod nádrží je nevýznamný rozliv u menšího areálu patřící k elektrárně, ten je ale na vyvýšeném místě za levým břehem a povodeň ho nezasáhne.
Úsek končí 60 m dlouhým propustkem P262_P, kterým Chodovský potok kříží dvě železniční tratě. Kapacitní propustek má půlelipsový příčný profil a v jeho horní části je podélnou osou propustku veden produktovod.
P243_M a P237_M (ř. km 12,841 a 12,611) – dvojice mostů v obci Stará Chodovská. První z nich je sice akorát kapacitní na Q5, nicméně v území nad ním nastane již širší záplava a mohou být zasaženy zahrady s objekty na levé straně. Druhý most má i vizuálně nízkou světlou výšku a je nekapacitní na Q5 – sice nebude přelévaná mostovka a silnice, avšak nad mostem je možný větší rozliv v plochém území a ohrožení vícero zahrad s rozličnými objekty (kůlny, garáže, přístřešky aj.). Pod druhým mostem P237_M je situace obdobná a v dosahu povodně zde jsou zahrady především za pravým břehem.
P232 až P220_H_BP (ř. km 12,410 až 11,733) – v profilu P232 ústí zleva největší přítok – Tatrovický potok a dojde tím ke zdvojnásobení plochy povodí. Na pravém břehu je v ZÚ několik objektů vč. budovy restaurace.
Část přítoku Tatrovického potoka skončí rovnou v retenční nádrži Kaliště, kterou pak Chodovský potok obtéká upraveným korytem zprava. Bezpečnostní přeliv P220_H_BP dlouhý 83,5 m s širokou korunou z betonových panelů je dostatečně kapacitní pro převedení průtoku do hlavního koryta potoka a nehrozí přelití hráze.
P209 až P131 (ř. km 11,194 až 9,003) – jedná se o úsek intravilánu města Chodov. Vstupním objektem je silniční most P204_M (ř. km 11,001) který je na Q5 kapacitní, taktéž tomu je i v přímé trati pod ním. Tam se u několika řad garáží nachází další most P192_M (ř. km 10,718), který je rovněž na Q5 kapacitní. Pod ním má upravené koryto obdélníkový zděný profil, vede dále k mostu P182_M (ř. km 10,412) též dostatečnému na Q5, stejně jako o něco níže silničnímu mostu P171_M (ř. km 10,094).
V úpravě dochází k významnému poklesu podélného sklonu dna a to z 5,3 ‰ postupně na 2,3 ‰ až pouze na 1,2 ‰ v dolní části úpravy, což se v trati nad mostem P164_M (ř. km 9,935) projeví poklesem kapacity koryta pod Q5 a bude na levé straně zaplaveno parkoviště a objekt s bistrem a restaurací. Nekapacitní úsek pokračuje až k mostu P156_M (ř. km 9,720) a nad ním může nastat zaplavení prostranství před Základní uměleckou školou a panelovým domem za levým břehem.
Pod mostem P156_M je upravené koryto a objekty povětšinou opět kapacitní na Q5. Nachází se zde 86 m dlouhý propustek P154_P (ř. km 9,695), který zakrývá koryto pod povrch, hned pod ním následuje most P152_M (ř. km 9,605) a úprava končí za posledním mostem P144_M (ř. km 9,499). V dolní části tak není povodní Q5 zaplaveno okolní území.
V závěru intravilánu mezi profily P139 až P135 (ř. km 9,360 až 9,140) může dojít k rozlivu za nižším levým břehem a zaplavení několika sportovních hřišť (tenis, streetball, plážový volejbal, minigolf) a dřevěného kiosku.
P125_M (ř. km 8,831) – železniční most s vysokým náspem tvořícím hráz v údolí, vybřežení Q5 nad ním.
Povodeň Q20 ještě více zhoršuje na některých místech nepříznivý stav vyvolaný již Q5. Velikost průtoku na horním konci je 19,50 m3/s, při soutoku s Ohří nabírá 48,90 m3/s, což je asi 64% nárůst oproti hodnotě Q5.
P289_P až P262_P (ř. km 15,942 až 13,801) – nad profilem jezu P280_J (ř. km 15,485) již voda může překonat pravý břeh a zaplavit zalesněné území pod upraveným korytem. Nedaleká protékaná nádrž Vřesová s bezpečnostním přelivem P271_H_BP (ř. km 14,189) zvládne převést i povodeň Q20 a nehrozí přelití hráze.
P243_M a P237_M (ř. km 12,841 a 12,611) – dvojice mostů v obci Stará Chodovská. První z nich není kapacitní na Q20 a bude obtékán zleva, zasaženy tam budou rodinné domy u cestu k mostu. U druhého mostu dvacetiletá voda přelije cestu po obou stranách a zasáhne dva rodinné domy na pravé straně u cesty.
Mezi oběma mosty bude o něco větší rozliv a hloubky nežli při Q5, obdobná situace je i za druhým mostem.
P232 až P220_H_BP (ř. km 12,410 až 11,733) – pod přítokem Tatrovického potoka obdobná záplava jako u Q5, část průtoku z Tatrovického potoka projde retenční nádrží Kaliště, který poté boční bezpečnostní přeliv P220_H_BP (dlouhý 83,5 m) převede do hlavního koryta potoka a nehrozí zde přelití hráze.
P209 až P131 (ř. km 11,194 až 9,003) – v intravilánu města Chodov již přestává postačovat kapacita koryta.
Vstupním silniční most P204_M (ř. km 11,001) je ještě na Q20 kapacitní, nicméně nad ním bude již částečně zaplaven autoservis při pravém břehu. Až k mostu P192_M (ř. km 10,718), jenž je kapacitní bez rezervy na Q20, nedochází k vybřežení, zcela jiná bude situace pod P192_M – vlivem klesajícího sklonu dna (z 5,3 ‰ postupně na 2,3 ‰ až pouze na 1,2 ‰ v dolní části úpravy) bude v tomto úseku ohrožen intravilán města.
Most P182_M (ř. km 10,412) bude mít hladinu Q20 již v mostovce, pod ním je možný rozliv za pravým břehem k panelovému domu. Nad silničním mostem P171_M (ř. km 10,094) je v záplavě další podlouhlý panelák, hned pod mostem za pravým břehem jsou zasaženy hasičské garáže.
U mostu P164_M (ř. km 9,935) již bude přelévána mostovka a ulice Školní. Nad ním je na levém břehu v dosahu objekt s bistrem a restaurací, pod mostem za pravým břehem dva panelové domy a na protější levé straně je v ohrožení budova ZUŠ a další podlouhlý panelový dům.
Nad mostem P156_M (ř. km 9,720) přitéká zprava Vintířovský potok, což znamená další zvýšení hydrologie (Q20 = 36,5 m3/s). Dvacetiletá povodeň zde zaplaví ulici Dukelských hrdinů, Tyršova a částečně i Tovární.
Propustek P154_P (ř. km 9,695) zde na 86 m zakryje koryto pod povrch. U mostu P152_M (ř. km 9,605) bude zaplavena ulice Staroměstská tím, že most je obtékán na levé straně.
Posledním most P144_M (ř. km 9,499) má při Q20 za vzdutou mostovku, povrchový průtok z předchozího úseku ho bude obtékat především na levé straně – tam oproti povodni Q5 může být zaplaven téměř celý přilehlý sportovní areál. Zaplavení hrozí i v okolí profilu P139 (ř. km 9,360) za pravým břehem – garáže a dvůr z budov.
P125_M (ř. km 8,831) – vzdutí nad náspem trati a železničním mostem, které díky nízkému podélnému sklonu dna v území má vliv i do intravilánu města Chodov. Hydrostatická hladina vzatá z P125_M by již dokonce i při Q5 plnila profily problémových objektů P156_M a P164_M. Nad mostem u profilu P133 (ř. km 9,054) také začíná Q20 zasahovat za pravým břehem do nedaleké zahrádkářské osady.
Povodeň Q100 nemá po většinu toku dramatičtěji odlišný charakter nežli Q20 (záplavové území je v údolí vymezeno protilehlými svahy). Lze ale očekávat větší rozliv a hloubky v intravilánu Chodova a místní části Dvory v Karlových varech. Velikost průtoku na horním konci je 30,4 m3/s, při soutoku s Ohří 73,5 m3/s.
P289_P až P262_P (ř. km 15,942 až 13,801) – pod Přeložkou podkrušnohorských potoků dochází k rozlivu za pravým břehem, voda poté směřuje k paralelnímu korytu napravo od nádrže Vřesová. Stoletou povodeň převede bezpečnostní přeliv P271_H_BP (ř. km 14,189) a nehrozí přelití hráze.
P243_M a P237_M (ř. km 12,841 a 12,611) – dvojice mostů v obci Stará Chodovská. U prvního z nich bude již přelévána cesta na obou jeho stranách a dojde k zasažení dalších rodinných domů pod mostem. U druhého mostu Q100 zaplaví cestu po obou stranách intenzivněji nežli Q20 a též ohrozí další rodinné domy pod mostem.
P232 až P220_H_BP (ř. km 12,410 až 11,733) – pod přítokem Tatrovického potoka obdobný průběh jako u Q20, část průtoku z Tatrovického potoka se oddělí rovnou do retenční nádrže Kaliště, dlouhý boční bezpečnostní přeliv P220_H_BP převede průtok do hlavního koryta potoka bez přelití koruny hráze.
P209 až P131 (ř. km 11,194 až 9,003) – koryto v intravilánu města Chodov není dimenzováno na převedení stoleté povodně. U vstupního silničního mostu P204_M (ř. km 11,001) již bude zavzdutá mostovka, ale rozliv v území nad ním obdobný jako u Q20. Pod P204_M se v ZÚ nachází několik objektů za levým břehem u atletické dráhy. Až za most P192_M (ř. km 10,718), u nějž hladina vystoupá na mostovku, bude zaplaveno nejbližší okolí ulice Okružní, v ZÚ Q100 zde ale nejsou žádné budovy.
Vzhledem k již dříve popsanému poklesu podélného sklonu dna, bude od mostu P182_M (ř. km 10,412) až na závěr intravilánu stoletým průtokem ohrožována zástavba města, a to po obou stranách Chodovského potoka. Nastane zde širší rozliv s většími hloubkami nežli tomu bylo u Q20, do záplavového území se dostanou další panelové domy, budovy a jiné objekty v okolí koryta. Mosty přes potok budou mít přelévané silnice vedoucí k mostu a po obou jejich stranách tak nastane povrchový odtok ulicemi města.
P125_M (ř. km 8,831) – vzdutí vyvolané náspem trati a železničním mostem se bude propagovat do intravilánu města Chodov. Nad mostem u profilu P133 (ř. km 9,054) je v ZÚ krajní část zahrádkářské osady.
stránka b_druhy_prirozena_chodovsky-potok.htm aktualizována: 07.11.2024, publikována: 18.11.2024