Vitický potok ř.km 0,000 – 12,000

<< Klikněte pro zobrazení obsahu >>

[Úvodní stránka]  Věcná část > Druh a rozsah ohrožení povodní > Přirozená povodeň na tocích >

Vitický potok ř.km 0,000 – 12,000

Posouzení jednotlivých úseků toků a příslušného území
ř. km 0,00‑1,140 Výustní trať, průchod obcí Dalovice

Kapacita koryta prakticky v celé délce upraveného úseku průchodu obcí je zcela dostatečná i pro průtok Q100. Ovlivnění průtoků hladinovými stavy v řece Ohři zasahuje cca na délku 100 m k silničnímu mostu. Nevyrovnanost břehové úrovně zapříčí vybřežení průtoku Q100 ve dvou lokalitách a to v km 0,288 vlevo nad silničním mostem a v km 0,800 vlevo nad lávkou u potoka. Způsobené rozlivy nejsou výrazné a zasáhnou menší územní část. Hloubka vybřežené vody je do 30 cm. K výraznému ohrožení obytných domů nedojde.

ř. km 1,140‑1,800 Nad obcí Dalovice

Na konci zástavby Dalovic, kterou prochází Vitický potok je nad silničním mostem ul. Průběžná vzdouvací objekt se středním tabulovým uzávěrem. Objekt je zcela nekapacitní a ve spojitosti s návazným neupraveným korytem ve volné trati působí vzdutí a poměrně značné zatopení území na pravé straně koryta. Vzhledem k prostředí a zatíženosti území nemá vybřežení negativní důsledky, naopak zajišťuje přirozenou retenci nad zástavbou, která je oddělena ulicí Průběžnou.

Pod ulicí Průběžnou se vybřežené vody dostávají zpět do Vitického potoka v pravé části údolí‑zemním korytem. Vzhledem k jeho funkci se doporučuje zajištění jeho funkce a zajistit jeho nezasypání.

ř. km 1,800‑10,200 Volná trať

Povodňové průtoky protékají dnem údolí s rozsahem záplavového území daného kapacitou koryta a překážkami odtoku, zejména křížení s komunikační sítí‑silniční a hospodářské mosty, mostky a lávky u zástavby apod. Využívání zaplavovaných pozemků plně respektuje historicky dané záplavy.

 

Specifická místa :
a) ř. km 2,240‑2,650

Průchod zástavbou lokalita „Zátiší“ a křížení se silnicí Nové Otovice‑Sadov. Kapacita koryta a silničního mostu je dostatečná, k ohrožení zástavby, příp. k rozlivům nedojde.

b) ř. km 3,150‑3,350 Nad silnicí k průmyslovému areálu

Silniční mostek způsobí vzdutí s následným zaplavením dna údolí vpravo od koryta. K záplavám dochází už při průtoku Q5, do území pod příjezdnou silnicí se záplavy nedostanou, k ohrožení průmyslového areálu nedojde.

c) ř. km 3,868 Viadukt ČD

Koryto ve dně údolí je mělké, most způsobí vzdutí už při průtoku Q5 a dojde k zatopení území (dno údolí) až k silnicí km 4,300. Zatopené pozemky nejsou intenzivně využívány, železniční trať je na vysokém náspu.

d) ř. km 4,310 Silnice Otovice‑Podlesí

Silniční mostek je zcela nekapacitní (méně než Q5), silniční těleso je na vyšší úrovni a vybřežené průtoky zaplavují dno údolí až od průtoku Q5. Pozemky nejsou intenzivně využívány.

e) ř. km 4,700‑5,350

Terénní dispozice dna údolí a kapacita koryta způsobují vybřežení v km 5,300 a převádění povodňového průtoku Q100 při levé straně údolí samostatným ramenem‑je zahrnuto do aktivní zóny průtoku Q100.

f) ř. km 7,600‑8,00 Průchod zástavbou lokalita „Nivy“

Vybřežené průtoky nad Q5 zaplavují dno údolí v šířce do 50 m, při průtoku Q100 dochází k zatopení rodinných domů (cca 4 domy) umístěných mezi silnicí a korytem. Silniční most v km 7,770 je nekapacitní i pro průtok Q5, ale způsobené vzdutí nezasáhne zástavbu. Současná zástavba není umístěna v aktivní zóně průtoku Q100.

ř. km 10,200‑11,700 Zástavba „Děpoltovice“

Kapacita koryta a převážné většiny mostních objektů je malá, prakticky do průtoku Q5 a vybřežené průtoky nad Q5 zaplavují dno údolí v šířce do 50 m. Dochází k zatopení zástavby zejména ve spodní části (zemědělských objektů) na pravém břehu a obytných domů na levém břehu nad silničním mostem km 10,490, 11,015 a 11,314. Rovněž dochází k zatopení souběžně vedené hlavní silnice, která se dostává i s některými domy do aktivní zóny průtoku Q100.

ř. km 11,700‑12,00 Nad Děpoltovicemi

Kapacita koryta je cca Q5, záplavy postihují pravou část údolí. Pozemky nejsou intenzivně využívány‑jedná se o louky.

 

Posouzení mostních objektů

V tabulace jsou uvedeny přehledně všechny mostní objekty‑železniční a silniční mosty, hospodářské mosty, mostky a lávky k jednotlivým domům vždy s uvedením úrovně dolní a horní hrany mostní konstrukce, úroveň hladiny při průtoku Q100 a jejich vzájemné vyhodnocení. V tabulce jsou vyznačeny mostní objekty zasahující do průtočného profilu povodňového průtoku Q100 a objekty, které jsou přelévány.

 

Z tabulkového přehledu mostů vyplývá :

 

 

Počet mostních objektů

Umístění

Popis

Staničení

Celkem

Zatopená dolní hrana

Přelévaná horní hrana

Celkem

0,00‑12,0

28

20

16

Dalovice

0,0‑0,142

6

2

--

Děpoltovice

10,200‑11,700

11

11

11

Silniční

0,00‑12,0

18

13

10

Železniční

0,00‑12,0

1

--

--

Lávky

0,00‑12,0

9

7

6

 

Souhrnná tabulka dává komplexní přehled o stavu mostních objektů z hlediska převádění povodňových průtoků a lze z údajů vycházet při posuzování požadavků na jejich úpravu. Zvlášť nepříznivá situace je v zástavbě obce Děpoltovice, kde ani jeden most či lávka nesplňuje požadavky z hlediska převádění průtoků korytem Vitického potoka. Tyto objekty jsou v převážné míře výškově umístěné na břehové linii bez jakéhokoliv převýšení a vzhledem k nízké kapacitě koryta potoka tak nepříznivě ovlivňují průběh povodňových průtoků (překážka odtoku). Současně zapříčiňují v několika místech i zatopení komunikace. Při řešení nápravných opatření je nutné úpravu mostních objektů řešit vždy v komplexu s návaznou úpravou koryta.

Z uvedených vzdouvacích objektů ovlivňují povodňové průtoky, počítané ve studii ZÚ, pouze oba balvanité skluzy v Březové, nad nimiž se při těchto řešených průtocích tvoří rozlivy malého rozsahu.


Věcná část > Druh a rozsah ohrožení povodní > Přirozená povodeň na tocích > Vitický potok ř.km 0,000 – 12,000

   | tisk | nahoru |

stránka b_druh_povoden_toky_viticky_1.htm aktualizována: 13.12.2022, publikována: 08.10.2024