<< Klikněte pro zobrazení obsahu >> [Úvodní stránka] Věcná část > Druh a rozsah ohrožení povodní > Přirozená povodeň na tocích > Vitický potok ř.km 0,000 – 12,000 |
Kapacita koryta prakticky v celé délce upraveného úseku průchodu obcí je zcela dostatečná i pro průtok Q100. Ovlivnění průtoků hladinovými stavy v řece Ohři zasahuje cca na délku 100 m k silničnímu mostu. Nevyrovnanost břehové úrovně zapříčí vybřežení průtoku Q100 ve dvou lokalitách a to v km 0,288 vlevo nad silničním mostem a v km 0,800 vlevo nad lávkou u potoka. Způsobené rozlivy nejsou výrazné a zasáhnou menší územní část. Hloubka vybřežené vody je do 30 cm. K výraznému ohrožení obytných domů nedojde.
Na konci zástavby Dalovic, kterou prochází Vitický potok je nad silničním mostem ul. Průběžná vzdouvací objekt se středním tabulovým uzávěrem. Objekt je zcela nekapacitní a ve spojitosti s návazným neupraveným korytem ve volné trati působí vzdutí a poměrně značné zatopení území na pravé straně koryta. Vzhledem k prostředí a zatíženosti území nemá vybřežení negativní důsledky, naopak zajišťuje přirozenou retenci nad zástavbou, která je oddělena ulicí Průběžnou.
Pod ulicí Průběžnou se vybřežené vody dostávají zpět do Vitického potoka v pravé části údolí‑zemním korytem. Vzhledem k jeho funkci se doporučuje zajištění jeho funkce a zajistit jeho nezasypání.
Povodňové průtoky protékají dnem údolí s rozsahem záplavového území daného kapacitou koryta a překážkami odtoku, zejména křížení s komunikační sítí‑silniční a hospodářské mosty, mostky a lávky u zástavby apod. Využívání zaplavovaných pozemků plně respektuje historicky dané záplavy.
Průchod zástavbou lokalita „Zátiší“ a křížení se silnicí Nové Otovice‑Sadov. Kapacita koryta a silničního mostu je dostatečná, k ohrožení zástavby, příp. k rozlivům nedojde.
Silniční mostek způsobí vzdutí s následným zaplavením dna údolí vpravo od koryta. K záplavám dochází už při průtoku Q5, do území pod příjezdnou silnicí se záplavy nedostanou, k ohrožení průmyslového areálu nedojde.
Koryto ve dně údolí je mělké, most způsobí vzdutí už při průtoku Q5 a dojde k zatopení území (dno údolí) až k silnicí km 4,300. Zatopené pozemky nejsou intenzivně využívány, železniční trať je na vysokém náspu.
Silniční mostek je zcela nekapacitní (méně než Q5), silniční těleso je na vyšší úrovni a vybřežené průtoky zaplavují dno údolí až od průtoku Q5. Pozemky nejsou intenzivně využívány.
Terénní dispozice dna údolí a kapacita koryta způsobují vybřežení v km 5,300 a převádění povodňového průtoku Q100 při levé straně údolí samostatným ramenem‑je zahrnuto do aktivní zóny průtoku Q100.
Vybřežené průtoky nad Q5 zaplavují dno údolí v šířce do 50 m, při průtoku Q100 dochází k zatopení rodinných domů (cca 4 domy) umístěných mezi silnicí a korytem. Silniční most v km 7,770 je nekapacitní i pro průtok Q5, ale způsobené vzdutí nezasáhne zástavbu. Současná zástavba není umístěna v aktivní zóně průtoku Q100.
Kapacita koryta a převážné většiny mostních objektů je malá, prakticky do průtoku Q5 a vybřežené průtoky nad Q5 zaplavují dno údolí v šířce do 50 m. Dochází k zatopení zástavby zejména ve spodní části (zemědělských objektů) na pravém břehu a obytných domů na levém břehu nad silničním mostem km 10,490, 11,015 a 11,314. Rovněž dochází k zatopení souběžně vedené hlavní silnice, která se dostává i s některými domy do aktivní zóny průtoku Q100.
Kapacita koryta je cca Q5, záplavy postihují pravou část údolí. Pozemky nejsou intenzivně využívány‑jedná se o louky.
V tabulace jsou uvedeny přehledně všechny mostní objekty‑železniční a silniční mosty, hospodářské mosty, mostky a lávky k jednotlivým domům vždy s uvedením úrovně dolní a horní hrany mostní konstrukce, úroveň hladiny při průtoku Q100 a jejich vzájemné vyhodnocení. V tabulce jsou vyznačeny mostní objekty zasahující do průtočného profilu povodňového průtoku Q100 a objekty, které jsou přelévány.
Z tabulkového přehledu mostů vyplývá :
|
|
Počet mostních objektů |
||
Umístění Popis |
Staničení |
Celkem |
Zatopená dolní hrana |
Přelévaná horní hrana |
Celkem |
0,00‑12,0 |
28 |
20 |
16 |
Dalovice |
0,0‑0,142 |
6 |
2 |
-- |
Děpoltovice |
10,200‑11,700 |
11 |
11 |
11 |
Silniční |
0,00‑12,0 |
18 |
13 |
10 |
Železniční |
0,00‑12,0 |
1 |
-- |
-- |
Lávky |
0,00‑12,0 |
9 |
7 |
6 |
Souhrnná tabulka dává komplexní přehled o stavu mostních objektů z hlediska převádění povodňových průtoků a lze z údajů vycházet při posuzování požadavků na jejich úpravu. Zvlášť nepříznivá situace je v zástavbě obce Děpoltovice, kde ani jeden most či lávka nesplňuje požadavky z hlediska převádění průtoků korytem Vitického potoka. Tyto objekty jsou v převážné míře výškově umístěné na břehové linii bez jakéhokoliv převýšení a vzhledem k nízké kapacitě koryta potoka tak nepříznivě ovlivňují průběh povodňových průtoků (překážka odtoku). Současně zapříčiňují v několika místech i zatopení komunikace. Při řešení nápravných opatření je nutné úpravu mostních objektů řešit vždy v komplexu s návaznou úpravou koryta.
Z uvedených vzdouvacích objektů ovlivňují povodňové průtoky, počítané ve studii ZÚ, pouze oba balvanité skluzy v Březové, nad nimiž se při těchto řešených průtocích tvoří rozlivy malého rozsahu.
stránka b_druh_povoden_toky_viticky_1.htm aktualizována: 13.12.2022, publikována: 08.10.2024