<< Klikněte pro zobrazení obsahu >> [Úvodní stránka] Organizační část > Činnost a jednání povodňové komise > Činnost PK při jednotlivých SPA |
V případě dosažení 1. SPA zahajují činnost vybraní pracovníci Úřadu městyse Svatava, kteří začínají monitorovat situaci.
Od dosažení 1. SPA provádí hlídkovou službu pověřený pracovník, který informuje starostu a místostarostu města.
Členové komise jsou po oznámeném dosažení 1. SPA povinni oznamovat svou dosažitelnost.
Povodňová komise městyse zahajuje v základním rozsahu činnost při 2. stupni povodňové aktivity. Starosta při dosažení mezních hodnot 2. SPA svolá povodňovou komisi a vyhlásí 2. SPA.
Hrozí-li nebezpečí z prodlení, může předseda povodňové komise učinit neodkladná opatření bez svolané povodňové komise.
Časový limit pro přítomnost členů povodňové komise, nebo jimi pověřených zastupujících zaměstnanců na určeném pracovišti komise je 90 minut od vydání pokynu ke svolání zasedání povodňové komise.
Vyhlášení 2. (i 3. SPA) a dalších informací o vývoji povodňové situace zajišťuje povodňová komise městyse Svatava rozhlasem, pomocí megafonu hlídkové služby, případně pomocí sirény a mobilních telefonů. Informace bude zveřejněna i na úředních deskách.
Kritickým místem prvotních rozlivů Svatavy při Q5 je chatová osada Podlesí, niva nad železničním mostem v Davidově včetně podjezdu mostu, Pobřežní ulice u jezu, levý břeh nad mostem v ulici Pohraniční straže a pravděpodobně i konec ulice Zelená Táborská a u ČOV. Dle studie záplavové území dochází v těchto místech k prvotnímu vybřežení. Situaci je nutno však sledovat v celém úseku toku, jelikož může být ovlivněna mimořádnými příčinami (spláví, kmeny apod.) a k vybřežení může dojít i jinde.
Při povodni menšího rozsahu cca Q5 – Q20 lze v těchto lokalitách zabezpečovacími pracemi ochránit celou řadu objektů. Při povodni větší cca Q50 a více však rozliv postoupí řádově desítky až stovky metrů do zástavby a zabezpečovací práce budou organizovány dle skutečné situace. Bude ověřována mapa rozlivů ZÚ.
Při vyhlášení 2. SPA předseda nebo místopředseda Povodňové komise městyse Svatava zajistí:
•Prověření spojení na předpovědní a hlásnou službu, na správce vodních toků.
•Prověření spojení a vyrozumění s PK
ORP Sokolov (dbf).
Dle potřeby vzájemné pomoci a dle potřeby koordinace dopravy budou kontaktovány i vzdálenější obce nebo i okolní obce hydrologicky se Svatavou nespojené.
•Zjištění předpokládaného vývoje hydrometeorologické situace.
•Vedení jednání povodňové komise.
•Nastavení směn hlídkové služby členů PK.
•Vydávání varovných zpráv a informování občanů a vlastníků nemovitostí ve správním území města (rozhlasem, kriticky ohroženým nemovitostem telefonicky nebo osobně).
•Informování firem v ohroženém území (osobně, telefonem).
•Uvedení sil a prostředků k zabezpečovacím a záchranným pracím do stavu pohotovosti a nasazení sil a prostředků dle konkrétní situace. Vyžádání pomoci u právnických a fyzických osob. Vyžádání pomoci u KOPIS HZS prostřednictvím ORP.
•Vyzvání občanů k ukotvení odplavitelného materiálu a odstranění (nebo alespoň ukotvení) lávek přes přítoky Svatavy.
•Provádění dokumentačních prací.
•Zapisování do povodňové knihy (zápisy informací, telefonátů a rozhodnutí PK).
Při vyhlášení 3. SPA předseda nebo místopředseda Povodňové komise městyse Svatava zajistí:
•Prověření aktuálního spojení na předpovědní a hlásnou službu, na správce vodních toků.
•Prověření spojení a vyrozumění PK
ORP Sokolov (dbf).
Dle potřeby vzájemné pomoci a dle potřeby koordinace dopravy budou kontaktovány i vzdálenější obce nebo i okolní obce hydrologicky se Svatavou nespojené.
•Zjištění předpokládaného vývoje hydrometeorologické situace
•Vydávání varovných zpráv a informování občanů a vlastníků nemovitostí ve správním území města (elektronickými sirénami, kriticky ohroženým nemovitostem telefonicky nebo osobně).
•Informování firem v ohroženém území (elektronickými sirénami, telefonem, megafonem).
•Aktivace evakuačních prostor přijímacího střediska v případě negativní srážkové prognózy.
•Pokračování v zabezpečovacích, případně záchranných pracích.
•Zajištění strojů a prostředků pro ochranu objektů.
•Nařízení evakuace včetně informování občanů o místech shromáždění a místě přijímacího střediska. Případné vyžádání pomoci u KOPIS HZS prostřednictvím ORP.
•Provádění dokumentačních prací.
•Zapisování do povodňové knihy (zápisy informací, telefonátů a rozhodnutí PK).
V souvislosti s předpokládaným vývojem povodňové situace aktivuje předseda nebo místopředseda povodňové komise další fyzické a právnické osoby.
stránka c_pk_spa.htm aktualizována: 03.08.2023, publikována: 07.10.2024