Povinnosti vlastníků nemovitostí

<< Klikněte pro zobrazení obsahu >>

[Důležité stránkySystém povodňové ochrany > Povinnosti a ochrana majetku soukromých subjektů a obcí >

Povinnosti vlastníků nemovitostí

Hned v úvodu shrnutí povinností vlastníků nemovitostí je nutné zdůraznit jednu zásadní skutečnost, která mezi laickou veřejností není známa. Povrchové vody, tedy i vodní tok, podle vodního zákona, nejsou, respektive nemohou být předmětem vlastnictví žádné fyzické nebo právnické osoby ani státu. Tedy ani povrchové vody, které protékají při povodni a fakticky jí způsobují nikdo nevlastní a neodpovídá za ně. Jde průběh přírodních živlů, a proto nikdo za povodeň, respektive za škody, které tuto povodeň případně způsobila, neodpovídá, pokud povodeň nezpůsobila konkrétní osoba svým jednáním nebo opomenutím. Takovouto situací může být např. nevhodná nebo pozdní manipulace na vodním díle.

Každá fyzická nebo právnická osoba, obec, kraj nebo stát se tedy musí před nebezpečím povodně ochránit sama způsobem a měrou, kterou uzná za vhodnou a měrou odpovídající míře nebezpečí povodně.

Základní povinnosti vlastníků pozemků a staveb, které se nacházejí v záplavovém území nebo zhoršují průběh povodně, definuje vodní zákon v § 85:

 

Úkol (povinnost) dle § 85 vodního zákona

Komentář

Zpracovávají povodňové plány, mají-li takovou povinnost podle § 71 odst. 4 nebo jim byla uložena vodoprávním úřadem podle § 71 odst. 5,

Vodní zákon ukládá těm fyzickým a právnickým osobám, které jsou zvláště ohroženy povodněmi, tedy těm, které vlastní nemovitosti v záplavových územích nebo jejichž nemovitosti mohou ohrozit průběh povodně, povinnost zpracovat povodňový plán opatření na ochranu svých pozemků nebo staveb před povodněmi. Tuto povinnost ukládá vodní zákon všem. Výjimečně, v pochybnostech, rozhoduje o rozsahu této povinnosti, na návrh těchto fyzických nebo právnických osob, příslušný vodoprávní úřad.

V praxi to znamená, že fyzická nebo právnická osoba, která vlastní nemovitosti ve stanoveném záplavovém území, je povinna ze zákona zpracovat, pro své nemovitosti povodňový plán a předložit jej příslušné obci k zajištění souladu s povodňovým plánem obce. Pro obec jsou povodňové plány nemovitostí základním podkladem pro vymezení rozsahu zabezpečovacích a případně evakuačních prací.  Občan má také díky povodňovému plánu své nemovitosti možnost vznést požadavky na pomoc při zabezpečovacích případně záchranných pracích – pomoc s evakuací imobilních a starších osob, evakuace zvířat apod.

 

Provádějí ve spolupráci s povodňovými orgány povodňové prohlídky, zejména prověřují stav objektů v záplavovém území z hlediska možného ovlivnění odtokových podmínek za povodně a možného odplavení staveb, jejich částí a movitých věcí,

Vlastníci nemovitostí mají dále povinnost ve spolupráci s povodňovým orgánem obce provádět povodňové prohlídky k zjištění stavu vodních toků, vodních děl i záplavových území, respektive závad na nich, které by mohly zhoršit průběh případné povodně.

Tyto prohlídky provádějí ve spolupráci s povodňovými orgány. Přitom především prověřují stav svých nemovitostí z hlediska možného ovlivnění odtokových podmínek za případné povodně, zejména možné odplavení svých staveb, jejich částí a movitých věcí. Vzniklé závady řeší podle svého uvážení.

Na příkaz povodňového orgánu jsou však povinni odstraňovat své věci a zařízení, které mohou zhoršit odtokové poměry nebo způsobit ucpání koryta vodního toku níže po toku.

 

Na příkaz povodňového orgánu odstraňují své předměty a zařízení, které mohou způsobit zhoršení odtokových poměrů nebo ucpání koryta níže po toku,

Zajišťují pracovní síly a věcné prostředky k zabezpečení svých předmětů a zařízení, které mohou způsobit zhoršení odtokových poměrů nebo ucpání koryta níže po toku.

Ustanovení ukládá vlastníkovi zajistit vlastními silami prostředky jako např. kotvící zařízení a pracovní síly k provedení ukotvení nebo odstranění lávek nebo jiných plovoucích předmětů, které by voda mohla strhnout.

V době nebezpečí povodně zajišťují dosažitelnost svých pracovníků a dostupnost věcných prostředků a prověřují jejich připravenost podle povodňového plánu.

V době nebezpečí povodně nebo při povodni jsou povinni zajistit svou připravenost k řešení případných problémů a k provádění povodňových zabezpečovacích prací tak, že zabezpečují dosažitelnost pracovníků svých případně smluvně zajištěných a dostupnost své případně smluvně zajištěné techniky. Zároveň evidují postupy pro provedení konkrétních zabezpečovacích prací – instalace zábran, mobilního hrazení, čerpací technika apod.

 

Sledují na pozemcích a stavbách všechny jevy rozhodné pro bezpečné převedení povodně, zejména nahromadění plovoucích předmětů a ucpání průtočného profilu.

Dále vlastníci nemovitostí provádějí povodňové zabezpečovací práce spočívající především v uvolňování propustků, mostků a mostů tak, aby nebyla omezena jejich průtočná kapacita a nedošlo tím k ohrožení zaplavení území pod nimi či vzdutím nad nimi.

 

Účastní se hlásné povodňové služby, informují o nebezpečí a průběhu povodně povodňový orgán, správce vodního toku a Hasičský záchranný sbor České republiky.

Při nebezpečí povodně nebo při povodni informují vlastníci nemovitostí povodňové orgány obce, správce vodního toku a Hasičský záchranný sbor. Kontakty na tyto subjekty by měly být vždy součástí povodňového plánu objektu nebo v kontaktní části plán obce.  Přitom zjišťují, zda a za jakých podmínek bude možné případnou povodeň bezpečně převést. Informují zejména o nahromadění plovoucích předmětů a o ucpání průtočných profilů v území nebo u jejich staveb.

 

Zajišťují záchranu osob a svého majetku, včetně případné předčasné sklizně.

Jsou povinni především sami zabezpečit záchranu všech osob a dále zachraňovat svůj majetek včetně případné předčasné sklizně plodin, případně evakuace hospodářských a i domácích zvířat. Zejména i větších chovů může být evakuace zvířat problematické a velmi personálně, technicky i časově náročná.

 

Zajišťují ochranu plavidel a zařízení sloužících k plavbě, jsou-li vlastníky nebo provozovateli přístavu; přitom se řídí pokyny orgánů státní plavební správy.

 

Tato povinnost se týká v Karlovarském kraji především plavidel na velkých vodních dílech. Na vodních tocích nejsou plavební dráhy vymezeny.

Provádějí povodňové zabezpečovací práce, zejména na objektech propustků a mostů, silničních a železničních náspů, aby nebyla omezena jejich průtočná kapacita.

Vlastníci dbají zejména o zachování průtočných profilů svých objektů. Je třeba upozornit, že celá řada příčných překážek na tocích v kraji je vybudována nelegálně. Zároveň celá řada i legálních objektů je zcela nekapacitních pro převod N-letých vod.

Provádějí po povodni prohlídky pozemků a staveb, zjišťují rozsah a výši povodňových škod a poskytují povodňovému orgánu podklady pro zprávu o povodni.

Vlastníci objektů po povodni musí bezodkladně vyhodnotit škody na majetku a tyto údaje předa povodňovému orgánu obce pro sestavení zprávy o povodni. Obec tuto zprávu musí sestavit do 3 měsíců.

Odstraňují povodňové škody, zejména zabezpečují kritická místa pro případ další povodně.

Vlastník prioritně odstraňuje škody na svém majetku vlastními silami a prostředky. Samozřejmě může využít sil dobrovolníků, vyčleněných JSDH případně armády, pokud je v lokalitě nasazena.

Tabulka č. 17: Povinnosti vlastníků pozemků a staveb, které se nacházejí v záplavovém území dle vodního zákona

 

Vlastníci nemovitostí, které byly při přirozené povodni poškozeny, tj. např. zaneseny bahnem a splávím, štěrkem a kameny, zničena vegetace na nich, poškozeny nebo i zcela zničeny stavby, a tak podobně, nemají nárok na náhradu škody, která jim vznikla, a to ani vůči státu, kraji nebo obci ani vůči správci vodního toku nebo vůči vlastníku vodního díla.

Mají pouze nárok na pojistné plnění, pokud byli pojištění proti škodám způsobeným povodní, a to vůči pojišťovně, s níž mají uzavřenou platnou pojistnou smlouvu.

Stát, kraje, obce (města), právnické a fyzické osoby a všichni občané mohou projevit solidaritu s takto postiženými vlastníky nemovitostí a může jim být poskytnuta pomoc formou daru nebo velmi výhodných půjček na odstranění po povodňových škod.

Vlastníci movitého majetku ve vodních tocích nebo v záplavových územích jsou povinni dbát o jeho umístění a užívání tak, aby nebránil odtoku velkých vod nebo nebyl při povodni odplaven.

Vodní zákon, stejně jako předchozí právní úpravy, předpokládá, že jednotliví vlastníci ohroženého majetku nemohou samostatně zabezpečit ochranu před povodněmi a proto vytváří celý systém ochrany. Pro dobu, kdy není nebezpečí povodně ani povodeň, ukládá některá preventivní opatření jako zpracování povodňových plánů nebo provádění povodňových prohlídek. Velmi důležitým preventivním opatřením jsou významná omezení užívání a zástavby záplavových území, především jejich aktivních zón – tedy částí záplavového území převádějících většinu povodňového průtoku. Stanovení těchto záplavových území je věcí vodoprávních úřadů, a to na návrh příslušného správce vodního toku. Způsob a rozsah zpracování těchto návrhů stanoví vyhláška Ministerstva zemědělství č. 79/2018 Sb.

Dále vodní zákon předpokládá výběr a vymezení určitých území, která, místo jiných preventivních opatření, budou při případné povodni využita k rozlivu povodně a po potřebném zdržení bude teprve voda z nich vypuštěna nebo vyčerpána. Vlastníci nemovitostí v těchto územích budou značně omezeni ve svých vlastnických právech, a proto jim přísluší přiměřená náhrada.

Stát, při ochraně před povodněmi, předpokládá vybudování určitých staveb nebo zařízení, které vyplynou z plánu hlavních povodí České republiky na vlastní náklady.

Rovněž kraje a obce mohou zřizovat stavby a činit jiná opatření na ochranu před povodněmi na vlastní náklady. Pro ten účel mají vytvářet ve svých rozpočtech přiměřenou finanční rezervu.

Pokud obce činí opatření na ochranu před povodní týkající se majetku fyzických nebo právnických osob, mohou požadovat, aby jim tito vlastníci na tato opatření přiměřeně přispěli. Ti nemají ze zákona povinnost požadovaný příspěvek obci poskytnout. V takovém případě se však obec může rozhodnout, že od svého záměru upustí a vlastníkům nemovitostí zůstane nutnost podniknout vlastní opatření na ochranu před povodněmi. Tato opatření hradí právnické a fyzické osoby.

Závěrem rozboru povinností daných vodním zákonem vlastníkům nemovitostí je nezbytné zdůraznit, že povodňová opatření ve smyslu ustanovení § 65 vodního zákona nejsou výstavba, údržba a opravy staveb a ostatních zařízení sloužících k ochraně před povodněmi, jakož i investice vyvolané povodněmi a nemohou je proto ukládat povodňové orgány svým rozhodnutím nebo příkazem podle ustanovení § 77 odst. 4 vodního zákona

 

Soubor: Povinnosti-vlastniku-nemovitosti.htm


Systém povodňové ochrany > Povinnosti a ochrana majetku soukromých subjektů a obcí > Povinnosti vlastníků nemovitostí

   | tisk | nahoru |

stránka aktualizována: 29.10.2018, publikována: 11.10.2019